Så mycket bidrar småföretagen i Malmö till kommunens skatteintäkter

I Malmö finns det 65 773 jobb i de små företagen. Det är 35 procent av samtliga jobb i kommunen och 49 procent av jobben i privata företag.Dessa företag, tillsammans med alla anställda, bidrar med 3 045 miljoner kronor till kommunens skatteintäkter. Sammantaget är småföretagen den största arbetsgivaren i kommunen.Detta framkommer i en rapport som Företagarna tagit fram om varje kommun i Sverige.

I Malmö skapar småföretagen flest jobb. Totalt har antalet jobb i småföretagen ökat med 29 690 sedan 1990. I de större företagen tillkom 19 174 jobb under samma period och den offentliga sektorn har minskat med 11866 jobb. I Skåne län skapades 104 321 jobb i småföretagen under perioden 1990-2016 och i hela Sverige handlar
det om 837 000 nya jobb!

– Företagarna har genom kommunrapporten skapat ett underlag för att kunna få en bättre bild av företagandet i kommunen som kan ligga till grund för bättre beslutsfattande för såväl politiker och tjänstemän som för företagsledare och entreprenörer, säger Magnus N:son Engelbäck, Regionchef Företagarna Syd.

Jobben som skapas i de små företagen genererar inte bara inkomster till de anställda utan också till allmänheten. Kommunerna använder skatteintäkterna för att bygga och underhålla gator, vägar, parkering och parker, underhålla gator, vägar, parkering och parker, för idrotts- och fritidsanläggningar, för skolor, bibliotek, räddningstjänsten, för ekonomiskt bistånd, för miljöinsatser och mycket mer.

Rapporten innehåller bland annat data om medelåldern på företagsledarna i kommunen, hur många procent av företagsledarna som har nått pensionsålder, andelen av företagsledare som är kvinnor respektive män, vilka tillväxthinder som finns på orten, hur många som arbetar i små respektive stora företag, hur jobbutvecklingen har sett ut sedan 90-talet och vilka de vanligaste yrkena i kommunen är.

• Malmö