Skriande kompetensbrist ger optimistiska sommarjobbare

Sommaren 2018 kan bli sommarjobbarnas marknad i Skåne län. Arbetssökare tror i hög utsträckning att det kommer vara lättare att hitta ett sommarjobb i år jämfört med förra året. Samtidigt säger företagare att det kommer att vara svårare att rekrytera säsongspersonal.

Det visar en färsk enkätundersökning från organisationen Företagarna och rekryteringsföretaget StudentConsulting, där företagare och arbetssökare fått svara på frågor om förväntningarna på sommarens arbetsmarknad. Det framgår tydligt i rapporten att det i år är sommarjobbarnas marknad med en stenhård konkurrens företagare emellan för att hitta rätt kompetens.

Ungdomar i Skåne län har också fått svara på vad de tycker är viktigast när de letar sommarjobb. Hela 6 av 10 svarar att det viktigaste är att få möjlighet till fortsatt jobb efter säsongen. Samtidigt tror endast 3 av 10 av länets företagare att detta är viktigt för ungdomarna. Det som företagare framförallt tror att ungdomar prioriterar är en bra lön. En av de som har hittat ett sommarjobb är Christopher Bergenrot.

Hur lyckades du med att skaffa dig detta sommarjobb?

- Jag studerar på heltid och har under året även arbetat extra hos Aller media via StudentConsulting. Framåt våren fick jag förfrågan om att få sommarjobb på samma ställe. Det handlar väl mycket om att jag redan känner till arbetsplatsen och att de känner mig. På så sätt ger det en trygghet för både mig och för företaget. Med tanke på att jag dessutom redan gått de utbildningar som krävs som kundservicemedarbetare så slipper jag den uppstartsfas som en ny skulle behöva. Förhoppningsvis har jag också gjort ett gott intryck.

Vad tror du är nyckeln till att skaffa ett sommarjobb?

- Nyckeln tror jag är att visa intresse för det jobb du söker. Då det ofta kan vara hård konkurrens för ett och samma jobb tror jag det ger dig en större chans. Jag tror dessutom att man inte ska vara kräsen utan vara öppen. Det finns sällan massor av jobb att välja mellan. Att inte vara kräsen kan därför vara tungan på vågen i sökandet efter ett sommarjobb!

• För att företagare ska kunna hitta rätt kompetens behöver de ha förståelse för vad ungdomar efterfrågar – men det är fortfarande attityden och viljan att lära sig hos de arbetssökande som i hög utsträckning är den avgörande faktorn för om en rekrytering blir av, säger Magnus Engelback, regionchef Företagarna Skåne.

Undersökningen visar också att nästan hälften av de som söker jobb ser Arbetsförmedlingen som en viktig rekryteringskanal. Men endast var femte företagare planerar att använda sig av Arbetsförmedlingen när de rekryterar.

• Om ungdomar vill ha ett sommarjobb är det troligtvis andra kanaler som kommer vara mer framgångsrika. Fyra av fem jobb skapas i små företag, men majoriteten av ungdomarna svarar att de kommer att söka jobba inom offentlig sektor eller hos större företag vilket gör det extra svårt för småföretagarna att hitta medarbetare med rätt kompetens. Där ser vi ett exempel på felmatchningen på arbetsmarknaden, avslutar Magnus Engelback.

Undersökningen bygger på enkätsvar från 4 900 företagare och 4 400 arbetssökare och genomfördes via webbenkät under januari-februari 2018.

Kontakt:

Magnus Engelback, Regionchef Företagarna Skåne

Sveriges största företagarorganisation för små och medelstora företag.

Vår uppgift är att skapa bättre förutsättningar för företagande i Sverige. Vi erbjuder våra medlemmar juridisk rådgivning, förmåner och ett brett utbud av nätverk och event. Företagarna är medlemsägda, medlemsstyrda och partipolitiskt obundna. Vi finns över hela landet med 18 regionkontor och 260 lokala nätverk och mötesplatser.

Vi företräder närmare 70 000 företagare, vilket ger oss en stor möjlighet att påverka och driva opinion för ett bättre företagarklimat.

Martin Carling

Presskontakt Presskontakt Skåne & Blekinge 076-886 81 65