Småföretag största kassakon för Malmö Kommun

Småföretagen bidrar med 3,34 miljarder kronor till Malmö kommun Sedan 1990 har det skapats 31 467 jobb i småföretagen i Malmö. Nästan alla företag vill växa och därmed skapa fler jobbtillfällen. Jobben som skapas i de privata företagen genererar inte bara inkomster till de anställda utan också skatteintäkter till vår gemensamma välfärd. Kommunen använder skatteintäkterna för att bygga och underhålla gator, vägar, parkering och parker, till idrotts- och fritidsanläggningar, till skolor, bibliotek, räddningstjänsten, till ekonomiskt bistånd, till miljöinsatser m.m. Företagarna tillsammans med alla anställda i småföretagen står för 26 procent av kommunens skatteintäkter vilket motsvarar 3,34 miljarder kronor

- Under kommande mandatperiod är det av yttersta vikt att politiker och tjänstemän i alla kommuner har kunskap om de lokala företagens betydelse, förståelse för företagares villkor och också målmedvetet arbetar för att ständigt förbättra och förenkla vardagen för företagare. Det mest avgörande för att skapa ett bra företagsklimat är att det finns en god dialog mellan kommunen och det lokala näringslivet. Oavsett kommunens storlek behöver det finnas kontaktytor där man kan träffas under både formella och mer informella former och tillsammans diskutera aktuella frågor som rör utvecklingen av kommunen. Många kommuner arbetar idag på ett bra och strukturerat sätt med den här typen av frågor vilket märks av Malmös resultat, Säger Magnus N:son Engelbäck, Regionchef Företagarna Syd.

Företagarna har sammanställt den här rapporten för att synliggöra småföretagens betydelse för välfärden i hela Sverige och i synnerhet för kommunerna där småföretagen är verksamma. Beräkningarna baseras på statistik från SCB och Arbetsförmedlingen. Förhoppningen är att den här rapporten leder till en öppen dialog om det lokala näringslivsklimatet.

Hel rapporten hittar ni här: https://www.foretagarna.se/politik-paverkan/rapporter/2019/valfardsskaparna-2019/