Pressmeddelande -

FöretagsByggarna och KTH Seed Capital investerar i mikroelektronikföretaget Replisaurus Technologies

Replisaurus banbrytande teknologi består av en elektrokemisk tillverkningsprocess där man byter ut de krävande litografistegen mot elektrokemi och återanvändbara masterelektroder. Med Replisaurus ECPR–process (ElectroChemical Pattern Replication) kan man direktkopiera mönsterstrukturer i metall istället för att som idag rita strukturer med fotomasker och högenergiljus. Replisaurus ersätter därmed hela litografiprocessen och tillverkningstiden för ett metallmönster kan minskas från 2 timmar till 2 minuter. Patrik Möller, VD Replisaurus: "FöretagsByggarna och KTH Seed Capital adderar ett stort värde till oss som entreprenörer med deras kompetens och nätverk. Vi är mycket glada över att jobba med de kanske mest professionella investerarna i tidiga faser i Norden. Att man dessutom satsar på mikroelektronik i en lågkonjunktur är extra kul. Investeringen gör det möjligt för oss att fokusera på den fortsatta utvecklingen och partnerskap för att få industriell acceptans för vår teknik så fort som möjligt." Jakob Svärdström, VD KTH Seed Capital: "Replisaurus är tveklöst ett av de mest intressanta nystartade företagen inom mikroelektronik just nu. Ett ungt och drivet team parat med en teknologi som kommer att kunna skapa avsevärda kostnadsbesparingar och processvinster i en av världens största industrier. Det är också mycket roligt för Kista, som har lång tradition av mikroelektronik men haft det lite motigt på senare år." Replisaurus arbetar nu med att bygga partnerskap med maskintillverkare för att leverera ett komplett erbjudande till kund, samtidigt som komponenttillverkare utvärderar de första ECPR-tillverkade applikationerna. Företaget, vars forskning ursprungligen kommer från Lunds Tekniska Högskola, flyttade i april till Kista för att komma närmare potentiella partners, kunna samarbeta med KTH:s forskning på området, få tillgång till Electrumlaboratoriet samt stöd i uppbyggnaden av sin kommersiella verksamhet via inkubatorprogrammet inom Kista Innovation Growth (KIG). Idag har företaget har fyra anställda.