Företagsfabriken fortsatt en av Sveriges främsta inkubatorer

Pressmeddelande   •   Nov 16, 2018 16:13 CET

Urban Bergquist, Företagsfabrikens affärsutvecklingsansvarig (andra från vänster) flankerad av Ola Karlsson, Eric Frisell och Robin Backström, alla tre entreprenörer som deltar i inkubationsprocessen med sina olika affärsidéer

Sveriges innovationsmyndighet Vinnova har beslutat att ge fortsatt stöd till Företagsfabriken, Kronobergs län företagsinkubator, från det nationella Excellensprogrammet. Det ger Företagsfabriken ett tillskott på en miljon kronor under 2019 och kommer bidra till att öka tillväxtbolagens möjligheter att växa snabbare.

–Dagens besked från Vinnova är ett kvitto på att vår verksamhet fortsätter skapa värde för Kronobergs läns tillväxtföretag och hjälper dem bygga sina företag och skapa tillväxt såväl nationellt som internationellt, säger Urban Bergquist, affärsutvecklingsansvarig på Företagsfabriken.

Syftet med Vinnovas inkubatorstöd är att skapa fler kunskapsintensiva tillväxtföretag i Sverige. Vinnovas Inkubationsstöd för excellens riktar sig till inkubatorer som bäst uppvisar förmåga att framgångsrikt stödja utveckling av affärsidéer i nya företag med stor internationell tillväxtpotential och hög kunskapshöjd.

Företagsfabriken startade 2009 som Inkubatorn, 2014 byttes namn till Företagsfabriken i Kronoberg, och har under åren vuxit och utvecklats som verksamhet under ägarskap av Videum AB, Region Kronoberg och Linnaeus University Development. Med säte i Växjö och kontorsyta i Videum Science Park i nära anslutning till Linnéuniversitetets campus Växjö är Företagsfabriken hela länets företagsinkubator. Tack vare ett nära samarbete med näringslivskontoren i länets kommuner möter våra affärsutvecklare varje år flertalet entreprenörer och affärsidéer från alla länets kommuner. Det regionala samarbetet äger även rum mellan länets alla aktörer i det så kallade innovationsstödsystemet.f