​Nytt grepp för influencersamarbete

Forever Living Products har som så många andra företag använt sig av betalda samarbeten med influencers men upplevde att det var dags att testa något nytt. Studiotid och intressanta ämnen blev lösningen.

I ett testprojekt har Forever Living Products valt att byta ut några sponsrade inlägg mot podcastavsnitt där de bjuder in influencers till studion för att dela med sig av sin nischade expertis. Responsen har varit mycket positiv.

- Vi har arbetat med influencers på den skandinaviska marknaden och det har fungerat bra. Nu väljer vi istället att skapa nytt, intressant innehåll tillsammans istället för att bara lägga en beställning på ett betalt inlägg, berättar Aina Thunem, Brand & Media Relations Manager på Forever Living Products Scandinavia.

- Med podcastformatet ger vi även influencern själv tillgång till nytt, kvalitativt innehåll som de kanske inte själva hade tagit fram annars. Det gör hela processen mycket roligare för alla parter. Vi fokuserar på innehåll där influencern själv är expert och får svara på frågor från sina följare. Som företag och avsändare av podden tar vi ett kliv tillbaka och låter våra influencers få lyfta ämnen som är aktuella, som intresserar dem och som i slutändan även är relevanta för vår bransch.

Hittills har Forever producerat podavsnitt med influencers som danska skönhetsbloggaren och makeupartisten Sara Rostrup @sarayoublush som pratar hudvård, den finska rese-, mode- och livsstilsbloggaren Kira Kosonen @kira_kosonen som pratar om resor och den svenska inredaren och bloggaren Mirelle Stoor @designbymirelle, som pratar om hur du lyckas med sociala medier.

- För mig är en pod ett nytt, roligt sätt att nå ut och inspirera – inte bara genom bilder utan även genom ord, säger Mirelle Stoor.

Lyssna på Forever Talks här