Holly Stout – Utvecklar produkter med passion och engagemang

Alla Forever Livings produkter har tagit vägen via hennes kloka insikter, och alla nya produkter bär hennes signum. Holly Stout är Director of Product Development och ansvarar för att ta fram alla nykomlingar till sortimentet. Ett utmanande uppdrag med tanke på att hon har en hel värld av synpunkter, regler och preferenser att ta hänsyn till.

Berätta lite om din karriär.

Jag har varit i mode- och skönhets-industrin i över 28 år. Jag har varit makeupartist och sminkat kändisar, och lärt människor hur viktigt det är med en stark självbild, att både känna dig och se ut som ditt sanna jag.

- På Forever arbetar jag på huvudkontoret i Scottsdale, Arizona, som Director of Product Development, Produktutvecklings-chef. När de frågar mig om vi behöver anställa fler brukar jag alltid säga: ”Nej! Jag hanterar redan 150 ”anställda”, även kallade Forever-produkter. Och varje produkt lever sitt eget liv på olika sätt i varje land där vi finns runt om i världen!”

Vad tycker du mest om med ditt jobb?

Det är omöjligt att välja en enskild sak. Jag känner mig ödmjuk och lyckligt lottad att få arbeta med något jag älskar, så det är inte bara ett jobb. Detta är mitt liv, mitt stora intresse. Det är helt enkelt jag.

Vad är mest utmanande då?

Jag har så mycket energi, och kastar mig över varje givande uppgift. Då är det väldigt utmanande när jag känner starkt för något, och så händer saker utanför min kontroll som gör att vi inte kan gå i den riktning jag hade tänkt mig. Jag försöker lära mig att hantera förändringar med lugn, och att inse att olika sätt att göra saker kan få mig att växa och utvecklas.

Hur ser processen ut när du utvecklar en ny produkt?

Jag studerar trenderna, inte bara i USA utan över hela världen, jag kollar in vad konsumenterna vill ha och analyserar hur vi kan göra våra produkter ännu bättre, ännu säkrare och ännu mer attraktiva för fler människor. Efter det rådfrågar jag våra forskare och diskuterar nya ingredienser och tekniker med dem. När vi väl fått en idé så testar vi den, förfinar den. Sedan samarbetar vi med duktiga och kompetenta team på våra olika marknader.  På så sätt växer produkterna fram och får karaktär. Ofta tar det upp till ett och ett halvt år innan en ny produkt är klar för lansering.

Vilka svårigheter stöter du på när du jobbar med ett världsomspännande varumärke?

Det är omöjligt att tillfredsställa alla människor på alla marknader med alla produkter. Men jag har lärt mig att om du ställer frågor – massor av frågor – och verkligen lyssnar på svaren, om du anstränger dig att förstå och uppriktigt vill skapa lösningar, då kommer du alltid hitta en väg som funkar. Doft, smak, konsistens, användningsområden, färg, kostvanor, tillåtna ingredienser och designpreferenser – allt detta skiljer sig från person till person. Lägg därtill komplexiteten i lagar, förordningar och kulturella skillnader – det kan kännas överväldigande för mig ibland. Forever Living grundades med ett stort hjärta, och det är något vi alla kan känna.

Hur viktig är förpackningen?

Det är en fin balansgång att få till en härlig förpackning med nya funktioner och en säker formula inuti av högsta kvalitet som ger fantastiska resultat – allt till en rimlig kostnad. Vi lever i en värld där många frestar med tjusiga och lyxiga förpackningar som ska förföra och locka till köp, även om själva produkten inte är bra. Men självklart är förpackningen viktig för att skapa en positiv känsla kring Forevers varumärke, och jag är väldigt engagerad i att eftersträva balans mellan attraktiva förpackningar och fantastiska formulas.

Hur ser du på Forevers framtid?

Jag ser mer Aloe vera till fler, mer hälsa till fler och mer personlig utveckling till fler. Jag ser ett multimiljardföretag, byggt genom hårt arbete och integritet, som erbjuder så mycket mer än bara ekonomisk belöning. Att vara en del av Forever är att få en möjlighet att förändra världen, en människa i taget.

Och var ser du dig själv om 10 år?

Jag ser mig här, på Forever Living Products. Alltjämt lärande, alltjämt förbättrande mig själv och alltjämt passionerad.

• Sport

Forever är Skandinaviens största direkthandelsföretag inom hälso- och hudvårdsprodukter baserade på Aloe vera, har verksamhet i drygt 160 länder och är därmed världens största odlare, tillverkare och distributör av Aloe vera. Alla produkter bygger på stabiliserad Aloe vera av hög kvalitet. Genom att själva äga hela produktionsprocessen, från planta till färdig produkt, kan vi kontrollera och garantera högsta kvalitet. Att ta ansvar för sin egen hälsa ligger i tiden och vi ser att allt fler människor intresserar sig hälsosammare alternativ.

Presskontakt Business related questions Scandinavia