30 idéer om framtidens arkitektur och livsmiljö

Sveriges Arkitekter och Form/Design Center bjuder in 30 arkitektkontor, offentliga aktörer och universitet i södra Sverige att diskutera vad som är viktigt för framtidens arkitektur – från inredning till husarkitektur, landskap och stadsutveckling. Den 23 augusti presenteras framtidstankarna i utställningen "DESIRE – arkitektur för vår framtida livsmiljö" på Form/Design Center.

Varje aktör som deltar i utställningen väljer ett tema att fördjupa, och presenterar sitt undersökande arbete antingen via film, i bokform, debattartikel eller i fysisk modell. Allt material ska vara nyproducerat för utställningen. Det valda temat och dess frågeställning öppnar upp för diskussion med både den professionella publiken och allmänheten.

– Utställningen är tänkt att visa upp komplexiteten och bredden i utmaningarna kring hur vi ska gestalta vår framtida livsmiljö, samt ge utrymme för arkitekter i regionen att debattera och diskutera arkitektur utanför sina pågående uppdrag, säger Gunilla Kronvall, utställningens curator och arkitekt RIBA II SAR/MSA.

De olika teman som valts spänner från materialitet och detaljer, till flytande städer, nya kvartersformer, social hållbarhet, stadens mellanrum, flexibla landskap och framtidens kulturhistoria.

Medverkande utställare är ArklabChroma ArkitekterDIS/ORDERFOJABFörstberg LingGora Art&LandscapeGunilla Svensson ArkitektkontorHorisont arkitekterJaeneckeKanoziLandén + KrantzLiljewallLunds kommunLTH ArkitektskolaMalmö stadNyréns, Nätverk Skåne NV, Open StudioPLANASRegion SkåneSLU Alnarp Landskapsmog studioSpace by JeanetteSTADSTUDIOSWECOSydvästTemaTengbom och Testbedstudio.

Vernissage
Torsdagen 23 augusti kl. 17:00 – 19:00. Utställningen invigs kl. 17.30 av Gunilla Kronvall, curator, Tobias Olsson, förbundsdirektör i Sveriges Arkitekter och Birgitta Ramdell, VD Form/Design Center.

Utställningen pågår mellan den 23 aug. – 23 sept. Utställningen DESIRE är ett samarbete mellan Sveriges Arkitekter och Form/Design Center.

Arkitekturdagar 2018
I samband med utställningen DESIRE arrangeras den 12–13 september Arkitekturdagarna på Form/Design Center. Under två helgdagar fylls huset av mingel, föreläsningar, debatter och seminarium. Tema för dagarna är framtidens arkitektur och arkitektroll. Programmet hittar du här: http://www.formdesigncenter.com/program/arkitekturdagarna

Arkitekturbiennalen i Venedig
I oktober kommer valda delar ur DESIRE presenteras på Arkitekturbiennalen i Venedig, en satsning på initiativ av Region Skåne, Malmö stad och Form/Design Center.

Presskit
Ladda ner fler högupplösta bilder här: http://bit.ly/desire-fdc

Gunilla Kronvall, curator
Tel: 0766-47 77 00