INTERNATIONAL GRANNY DAY

17 augusti – 9 september 2012

Utställningen International Granny Day är en hyllning till alla mor- och farmödrar och en del av en övergripande berättarvärld i transmediaprojektet Granny's Dancing on the Table. I installationen på Form/Design Center lyfts ett urval av över 100 ”granny stories” fram; personliga berättelser från hela världen med eller utan bild om en äldre generation. Samtliga historier finns samlade på webbsajten granniverse.com. I projektet ingår förutom sajten och utställningen också produktion av den kommande svenska långfilmen med samma namn (Granny’s Dancing on the Table) samt spel för Ipad. Filmen, som regisseras av prisbelönta Hanna Sköld och spelas in hösten 2012, har redan uppmärksammats globalt genom en lysande crowdfundingkampanj som gav över $ 50 000 från 928 givare världen över.

Programpunkter under utställningsperioden:

KAKAUKTION
Tisd 21 aug kl. 15-16 Hedmanska Gården. Cake& Fund
Projektet Granny´s Dancing on the table håller i kakauktionen Cake & Fund där Malmös godaste kakor auktioneras ut till förmån för Läxhjälpen i Malmö. Konditor Jan Hedh och artisten och tv-profilen Gonza agerar auktionsutropare och delger båda sina bästa granny stories. Kakor och bakverk doneras från bagerier, konditorier, privatpersoner och kändisar. Inlämning av bakverk kl. 11-14 den 21/8, Form/Design Center för den som vill medverka.

KAFFEREP
Tisd 21 aug  kl. 11-17 Form/Design Center
Mormor och farmor, barn eller barnbarn. Kom tillsammans till Form/Design Center och fika och fira International Granny Day med dagslångt kafferep. Ni kan också ta med en fikakorg och sätta er på gården.

REGISSÖRSSAMTAL
Tisd 28 aug kl. 17.30-19 Form/Design Center. Hanna Sköld berättar om filmprojektet.
Lyssna på regissören Hanna Sköld som nu förbereder inspelning av långfilmen Granny's Dancing on the Table. Filmen har redan rönt stor uppmärksamhet genom sin lyckade crowdfunding ($50 000 på Kickstarter). Hör vad som händer bakom kulisserna vid en filminspelning och hur du som privatperson kan medverka. Och lär mer om transmediaprojektet granniverse.com.

SPELSAMTAL
Tors 6 sept  kl. 17.30 -19 Form/Design Center. Alla har rätt att leka – testa mormorsspel.
Lyssna på Bobbi A Sand och Karin Ryding från företaget Ozma om vad spel kan vara, om man breddar perspektivet. Du har också chansen att testa några av Ozmas spelkoncept och tycka till. Spelen riktar sig mot vuxna och innehåller element som poesi, broderi, tarotkort och scrapbooking.

Welcome to Granniverse!

Kontakt:

International Granny Day, Charlotte Uhler charlotte.uhler@gmail.com 0708-108612

Bild: Fredrika Simonsson (http://granniverse.com/?s=fredrika)