MODEFABRIKEN RECYKLING

30 oktober – 11 november 2012

Modefabriken är Malmö Folkhögskolas ettåriga förberedande utbildning inom mode, design och sömnad. För tredje året i rad visar Form/Design Center utställningen Recycling där eleverna presenterar varsitt plagg eller accessoar tillverkad av enbart återvunnet material.

Utmaningen i elevernas uppdrag ligger i att hitta material, helst gratis, genom att leta på nya ställen. Vad finns i naturen som är användbart? Kan man få något restmaterial från ett företag eller en butik? Därefter gäller det att se materialets möjligheter och funktion. Vad händer om jag böjer, smälter, tar isär? Tillverkningen ska ske genom handarbete utan hjälp av lim, färg eller annat och eventuellt inköpt material reduceras till ett absolut minimum. Resultatet ska vara användbart och/eller bärbart samt att eleverna ska berätta om processen från början till slut.