Nördcafé: Utifrån och hudnära - historiska underkläder och kvinnligt mode

Tid: Onsdag 13 juni 2012 kl. 18-21
Plats: Form/Design Center, Lilla Torg 9, Malmö

Kvällens nördcafé gör en vandring genom de kvinnliga underklädernas historia, från medeltidens lösa särkar tills korsetten kastades efter första världskriget. Eller gjorde den det? Vi pratar om hur underkläderna inte bara omformat kroppen, utan också speglat tidens normer och ideal. Mest blir det nog 1800-tal. Det hände mycket på 1800-talet.

Kvällens nörd:
- Alva Lindvall: En självlärd sömmerska och dräkthistorienörd med en magisterstitel i genusvetenskap i bagaget som de senaste åren beställningssytt underkläder efter historisk förlaga. Får nåt maniskt i blicken av sekelskiftesstrumpor och handsydda snörhål.

I behov av handsydd korsett eller annat? Du hittar henne på här på Facebook - Alva korsetter och kostym.

Värd: Birgitta Ramdell, Form/Design Center
Moderator: Rebecka Eriksson, Briza maxima AB