NYA LEDAMÖTER I STYRELSEN

Vid Föreningen Svensk Form Syd – Form/Design Centers årsmöte den 7 april utökades styrelsen med två nya ledamöter:

Emma Estborn är affärs- och utvecklingsansvarig på Media Evolution i Malmö. Emma är strateg och processledare med fokus på innovation och kollaboration. Emma har mångårig erfarenhet av utveckling av kulturella och kreativa näringar, mötesplatser, nätverk och samarbeten.

Benny Marcel är sedan 2015 Direktör för Nordiska Kulturfonden med sekretariat i Köpenhamn. Benny arbetade tidigare som Ställföreträdande generaldirektör på Statens Kulturråd i Stockholm och har haft flera regeringsuppdrag liksom uppdrag inom humanitär och kulturell sektor.

”Vi är väldigt glada över att Emma och Benny vill bidra till att än mer sätta Form/Design Center på den nationella kartan inom form- arkitektur- och designområdet. Det är inte minst viktigt nu när ämnet är i fokus genom översynen av den nationella politiken och där vi i Malmö/Skåne vill ha en aktiv roll.” säger Eva Engquist, styrelseordförande.

Styrelsen består sedan tidigare, förutom av Eva Engquist också av Birgitta Ramdell, Chris Marschall, Daniel Byström, Gunilla Kronvall, Louise Hederström, Stefan Persson och Maria Vieweg, personalrepresentant.

Form/Design Center är en dynamisk och välbesökt mötesplats för form, design och arkitektur. Här hittar du mycket av det bästa och senaste inom svensk design. Årligen visas ett tjugotal utställningar om industridesign, konsthantverk, möbel- och textildesign, arkitektur och stadsutveckling, mode, grafisk formgivning och illustration. Form/Design Center arrangerar även föreläsningar och debatter och är en arena för möten och utbyten mellan formgivare, allmänhet, forskning och näringsliv.