Dubbla fallgropar vid pensionsavsättningar

Många svenska företag misstolkar reglerna som gäller för pensionsavsättningar. I värsta fall kan det leda till skattebrott, ofta helt oavsiktligt.

Per Rinman, produktchef på FörsäkringsGirot, vilka är de vanligaste fallgroparna när det gäller löneskatt?

– Det är väldigt vanligt att man räknar en för hög löneskatt när man bokför och deklarerar. Det beror på att man inte tar hänsyn till att det finns försäkringsdelar i premien som inte är löneskattegrundande. Det kan leda till betydande summor eftersom pensionskostnaderna ofta är de näst största efter lönekostnaderna för tjänsteföretag.

Och vilka fallgropar ska man undvika när det gäller avdragsrätten?

– Många företagare uppfattar att de följer reglerna i och med att de har kollektivavtal. Men faktum är att ITP 1 avtalet medger större pensionsavsättning än skattelagstiftningen medger, eftersom ett lönetak i ITP1 saknas. Det är också mycket vanligt att individuella avtal och löneväxling gör att delar av avsättningen överskrider gränsen för vad som är avdragsgillt.

Att det är oavsiktligt spelar väl ingen roll?

– Nej det gör inte det, och faktum är att gränsen för skattebrott kan gå redan vid 35–40 000 kronor. Man kommer inte undan med att säga att man inte visste.

Hur kan FörsäkringsGirot hjälpa till?

– Vi har två olika funktioner som ser till att företagare kan undvika de här fallgroparna, dels har vi ett digitalt stöd som tar fram det faktiska underlaget, det du ska deklarera i december. Men då det i slutet av året är för sent för att göra något åt avdragen, har vi också hjälpmedel som hjälper företaget under året så att det inte kommer några överraskningar i december.

• tjänstepension
  • försäkringsadministration