Furubark

Södra Skogsägarnas forskningsstiftelse har tilldelat ForssZetterlund medel för att under 2015-2016 undersöka furubarkens egenskaper för att användas som fanérmaterial för möbel och inredningsindustrin.

ForssZetterlund, bestående av Ivar Forss och Emil Zetterlund, ställde ut på Stockholm Furniture Fair 3-7:e februari 2015, och utvecklade inför det en metod för att använda furubark som ett fanérmaterial på trämöbler. Furubark är ett material som tidigare bara har använts inom slöjden, och aldrig tidigare använts på ett sådant sätt.

ForssZetterlund, har tilldelats forskningsmedel från Södra Skogsägarnas forskningstiftelse för deras arbete med furubark och ska undersöka om fanérmaterialet går att använda i en industriell tillämpning för inredningsindustrin. Projektet kommer fortgå under hösten 2015, fram till våren 2016.

Södra Skogsägarnas stiftelse för forskning, utveckling och utbildning har som uppgift att främja forskning och utveckling som har betydelse för skoglig och skogsindustriell verksamhet i södra Sverige. Tidigare medel har tilldelas bland annat Chalmers, Lunds universitet, SLU och Stockholms universitet mfl.

Det är glädjande att ForssZetterlund denna gång kommer att samarbeta med Carl Malmsten Furniture Studies, och därigenom använda sig av universitetets spetskompetens och starka intresse för hållbarhet, design och hantverk. Carl Malmsten Furniture Studies är en del av Linköpings universitet och är en internationellt erkänd utbildning med interdisciplinära studier inom hantverk och design.