Finska kommunalpolitiker på studiebesök i Forshaga - vill lära av svensk laxförvaltning i reglerade älvar

Den 25-26 juni får det svenska vattenkraftverket i Forshaga besök av kommunalpolitiker från Finland. Anledningen är att de vill lära sig mer om Fortums metoder för hantering av lax och öring i större reglerade älvar då en del av våra lösningar betraktas som "best practice" idag.

Metoden som används i Klarälven sedan början av 1930-talet går under benämningen "trap and transport", och innebär att man fångar in återvandrande lekfisk och transporterar dessa förbi de flesta kraftverken i älvens huvudfåra. I Klarälven fångas lax och öring vid Forshaga kraftstation, och transporteras uppströms för att sättas ut vid de kvarvarande strömsträckor som återfinns mellan åttonde och nionde kraftverket. I och med att den återvandrande laxen får tillgång till de lek- och uppväxtområden där de en gång kläcktes, säkerställs att dess naturliga livscykel kan fortgå.

Färska forskningsresultat från Karlstad Universitet visar att det - för ett så pass utbyggt vattensystem som Klarälven - idag inte är realistiskt att bygga vandringsvägar förbi kraftverken. Även om bästa tillgängliga tekniska lösningar tillämpas så blir vandringsförlusterna så stora att lax- och öringpopulationerna riskeras att slås ut. Metoden att fånga in lekfärdig fisk och transportera den till lekområden är därför ett bra sätt att tillförsäkra att så många fiskar som möjligt får en chans att leka och reproducera sig naturligt. Därmed säkerställs bevarandet av den vilda populationen av vänerlax.

Genom denna metod kan vi säkerställa bevarandet av livskraftiga populationer av vandrande fisk i Klarälven. Exemplet Klarälven visar att det på ett kostnadseffektivt sätt går att kombinera både bevarande- och nyttjandeintressen när det gäller vänerlaxen, säger Marco Blixt, fiskeansvarig på Fortum.

De finska vattenkraftskommunerna kring Uleälven och Kemijoki kommer för att besöka Fortums anläggning i Forshaga för att lära sig mer om metoden. Detta görs med anledning av att Fortum planerar att bygga en "trap and transport"-anläggning vid Montta vattenkraftverk i Uleälven. Liknande planer har även Kemijoki Oy vid älven Kemijoki. Målet är att systematisera "trap and transport"-verksamheten utmed flera kraftverk i dessa älvar. Med på resan följer även tjänstemän samt medlemmar ur finska fiskeorganisationer.

- Under denna resa vill vi visa våra intressegrupper i Finland vilka goda erfarenheter vi har av ”trap and transport”-verksamheten i Klarälven. Genom att själva se hur ”trap and transport” fungerar i praktiken och höra hur goda resultat nåtts för att förstärka laxstammen i ett vattendrag med flera vattenkraftverk, hoppas jag att vi även vid Uleälven och älven Kemijoki kan inleda systematisk ”trap and transport”-verksamhet tillsammans med våra lokala intressegrupper, säger Risto Andsten, ansvarig för förnybar energi på Fortum.

Marco Blixt, fiskeansvarig Tel: 070-3691222 E-post: marco.blixt@fortum.com
Jens Bjöörn
, kommunikationschef kraftproduktion Tel: 070-2984125
E-post: jens.bjoorn@fortum.com

Läs mer på www.fortum.se eller följ oss på Twitter och Facebook .

• trap och transport
  • laxutsättning