Fortum: Moderniseringen av Untra principiellt viktig för vattenkraften

Fortum har nu lämnat in en ansökan om miljötillstånd för att modernisera vattenkraftverket Untra som ligger utmed Dalälven i Tierps kommun. Untra har närmare hundra på nacken och moderniseringen är på sikt helt nödvändig för fortsatt produktion. Moderniseringen omfattar även viktiga miljöförbättringar. Ärendet är principiellt mycket viktigt då många av Sveriges äldre vattenkraftverk ligger i skyddade älvsträckor.

-Många av de svenska vattenkraftverken är gamla och ligger i skyddade älvsträckor. Därför är frågan om Untra så viktig. Det måste vara möjligt att modernisera nästan hundra år gamla anläggningar. Alternativet är att de blir stående som minnesmärken över en svunnen tid utan att bidra med varken förnybar el eller en bättre lokal miljö. När vi moderniserar anläggningar som Untra är förbättringar av den lokala miljön och skyddet för biologisk mångfald en självklar del av ekvationen, berättar Hans Rohlin, Fortum.

Vattenkraftverket Untra togs i drift redan 1918 och det är nu hög tid att modernisera anläggningen. Därför söker energibolaget Fortum återigen om miljötillstånd för att få genomföra en rad förändringar. Untra ligger i en del av Dalälven som enligt Miljöbalken är en skyddad älvsträcka där projekt bara får genomföras om de har en obetydlig påverkan på miljön.

-Untra måste moderniseras om produktionen ska finnas kvar i framtiden. Vi har ansökt om att få bygga om den gamla kraftstationen för att kunna byta ut tre av de fem turbinerna mot nya moderna som både är mer effektiva och dessutom är snällare mot fisken. En modernisering ger oss även möjlighet att ytterligare miljöanpassa verksamheten bland annat genom en fungerande fiskväg, säger Hans Rohlin.

Fortum har tidigare ansökt om miljötillstånd för en annan lösning att modernisera Untra. Den avslogs 2013 efter det att ärendet överklagats till Miljö- och miljööverdomstolen då det var svårt att bevisa att förändringen under byggtiden bara skulle innebära det som i Miljöbalken beskrivs som ”obetydlig påverkan” utmed den skyddade älvsträckan. Fortum bedömer att det är lättare att påvisa med den nya lösningen.

Untra kraftstation stod klart för nästan hundra år sedan i december 1918. Sedan dess har Untra varit en viktig kugge i vårt elsystem. Det var Stockholms stad som byggde kraftverket för att försörja staden med all el som kunde behövas för framtiden. I dag räcker produktionen ungefär för en stad som Gävle.

-Anläggningar som Untra var helt avgörande för att göra Sverige till en modern industrialiserad välfärdsstat genom att förse hushåll och industri med ren och säker el. Nu hoppas vi att Untra kan moderniseras så att det i framtiden kan vara en del av det nya förnybara energisystem som nu växer fram, säger Hans Rohlin.

För ytterligare information kontakta:

Hans Rohlin Fortum Hydro, tfn 070-567 63 77
Per-Oscar Hedman, presschef Fortum Sverige, tfn 070-214 75 45

Läs mer på www.fortum.se eller följ oss på Twitter och Facebook.

• untra kraftverk
  • vattenkraft
  • dalälven

Fortums syfte är att skapa energi som gör livet bättre idag och för kommande generationer. Vi möter våra kunders mångsidiga behov genom produktion distribution och försäljning av el och värme och experttjänster inom dessa områden. Verksamhetens fokus är Norden, Baltikum, Ryssland och Polen. Under 2013 omsatte Fortum 6,1 miljarder euro och det jämförbara rörelseresultatet var 1,6 miljarder euro. Vi sysselsätter cirka 8 800 personer. Fortums aktie handlas på NASDAQ OMX Helsingfors. www.fortum.se Fortum