Fortums nya bioeldade kraftvärmeverk minskar de globala CO2-utsläppen med ca 650 000 ton årligen

Nu bygger Fortum Sveriges största biobränsleeldade kraftvärmeverk. Beslutet att investera
4,4 miljarder kr för att bygga en ny anläggning i Värtaverket i Stockholm togs av Fortums styrelse den 20 december. Anläggningen är ett viktigt steg i utvecklingen av en hållbar energiförsörjning i Stockholm och Europa. Det nya kraftvärmeverket tas i drift 2016 och kommer att ge ca 650 000 ton minskade CO2-utsläpp per år globalt – en betydande stor och viktig klimatnytta i en tid då den globala klimatutvecklingen och temperaturökningen behöver hejdas.

– Investeringen i ett nytt bioeldat kraftvärmeverk i Värtaverket innebär en utveckling och modernisering av fjärrvärmeförsörjningen i centrala Stockholm. Det kommer att i stor utsträckning bidra till att vi kan nå Stockholms stads klimatmål, säger Ulla Hamilton, företagarborgarråd med föredragsskyldighet för Fortum Värme i Stockholms stad, som samäger AB Fortum Värme med Fortumkoncernen.

I AB Fortum Värmes investeringsplan för utveckling av kraftvärme i Stockholm ingår flera stora satsningar, bland annat det pågående bygget av ett avfallseldat kraftvärmeverk i Brista utanför Sigtuna som ska tas i drift hösten 2013.

– Utvecklingen av Värtaverket är ett stort och viktigt steg i vår plan för fjärrvärme i Stockholm. Planen innefattar investeringar i nya kraftvärmeverk och ska på sikt leda till klimatneutral fjärrvärmeproduktion, säger Anders Egelrud, VD för AB Fortum Värme. Tidigare i år påbörjades till exempel en uppgradering av Energihamnen som innebär att vi från 2014 också kommer att kunna öka olivkrossinblandningen till 17 % i den befintliga anläggningen på Värtaverket.

Bygget av det nya kraftvärmeverket startar i januari 2013. Investeringen kommer att minska användningen av fossila bränslen i Värtaverket med ytterligare 20 % vilket ger minskade CO2-utsläpp med ca 126 000 ton per år. Det är lika mycket som vägtrafiken i Stockholm släpper ut under en och en halv månad. Den förnybara el som kommer att produceras i kraftvärmeverket bedöms samtidigt leda till att annan fossil kraftproduktion i Norden och Europa kan undvikas. Den samlade klimatnyttan blir därför ännu större, ca 650 000 ton minskade CO2-utsläpp per år.

Den nya anläggningen, som producerar både värme och el samtidigt, kommer att stå klar 2016 och ta tillvara energin i restprodukter från skogsindustrin såsom flis, bark, grenar och kvistar. Biobränslet kommer årligen att omvandlas till 750 GWh el och 1700 GWh värme, vilket motsvarar uppvärmningen av ca 190 000 normalstora lägenheter. Investeringsbeslutet togs den 6 december i styrelsen för AB Fortum Värme, som Fortum samäger med Stockholms stad, och i Fortumkoncernens styrelse den 20 december.

För mer information, kontakta:
Anette Ullskog, kommunikationschef AB Fortum Värme samägt med Stockholms stad:
072-509 33 36 eller Fortums pressjour: 020-081 88 10

Therez Olsson, pressekreterare M-rotlarna Stockholms stad: 08-508 29 222 eller 076 12 29 200

• energiproduktion
  • fjärrvärme
  • klimat

Fortum
Fortums syfte är att skapa energi som gör livet bättre idag och för kommande generationer. Vi erbjuder hållbara lösningar som tillgodoser behoven av låga utsläpp, effektiv resursanvändning och en trygg energiförsörjning samtidigt som vi levererar ett förstklassigt resultat till våra aktieägare. Vår verksamhet omfattar produktion, distribution och försäljning av el och värme, samt experttjänster inom dessa områden.

Fortums verksamhet är fokuserad på Norden, Ryssland och Östersjöområdet. I framtiden ser vi även att den snabbt ökande avregleringen av energimarknaderna i Europa och Asien ger ytterligare möjligheter för tillväxt. Under 2010 uppgick Fortums omsättning till 6,3 miljarder euro och rörelseresultatet var 1,7 miljarder euro. Vi sysselsätter cirka 10 500 personer. Fortums aktie är noterad på NASDAQ OMX Helsingfors. Ytterligare information: www.fortum.com