Fortums personliga energirådgivning hjälper kunden att bli en smart energianvändare

Nu lanserar Fortum en personlig energirådgivning, som ger kunden möjlighet att få en bättre förståelse för hur man använder el på ett smart och effektivt sätt. Den personliga energirådgivningen sker via telefon och utgår från kundens egna bostad och förutsättningar. Den är därför ett värdefullt komplement till den mer generella information som finns på webben och i tidningar.

- Med vår energirådgivning kan vi ge kunderna konkreta råd för hur de kan använda elen smartare. Genom samtalet får kunderna individuella lösningar för sitt hem om hur de kan göra besparingar och samtidigt leva miljösmart,säger Fredrik Landahl, chef för elhandeln vid Fortum.

Kunden bokar in ett personligt rådgivningssamtal med Fortums erfarna energirådgivare direkt på fortum.se eller genom att kontakta kundservice. Rådgivningen kan bokas på en tid som passar kunden mellan kl 8.30-20.30, måndag-torsdag och på fredagar mellan kl. 8.30-16.30.

Energirådgivarna ringer upp på bokad tid och går igenom kundens frågeställningar men hjälper även till att identifiera energirelaterade åtgärder som kunden kanske inte känner till eller har tänkt på. Ger tilläggsisolering av väggarna störst effekt, eller är det dags att se över husets uppvärmningsform? Hur stor påverkan på elräkningen ger egentligen de där extra långa duscharna på söndagmornarna? Det kan till exempel handla om energieffektiv utrustning i hemmet, hur man bör hantera uppvärmning och varmvatten men även om hur man kan leva energismart utan att behöva förändra sin livsstil.

Efter samtalet får kunden ett dokument som sammanfattar samtalet och de rekommendationer och möjliga åtgärder som kommer fram under diskussionen. Rådgivaren kommer också att ringa upp kunden en tid efter samtalet för att gå igenom rekommendationerna och vilken effekt dessa har haft på energianvändningen.

Vi är övertygade om att kunderna kommer att vara nöjda med rådgivningen och erbjuder en nöjd kund garanti. Skulle kunden mot förmodan inte vara nöjd med rådgivningen får han/hon pengarna tillbaka.

- Som nästa generations energibolag är det viktigt för oss att ha en kontinuerlig dialog med våra kunder och vara med och bidra till att mildra klimatförändringarna. Vi hjälper kunderna att få kontroll över hushållets energianvändning, både i form av energirådgivning och produkter. Till exempel vår Energidisplay som gör det enkelt att följa hushållets energianvändning,
avslutar Fredrik Landahl.

För mer information, kontakta gärna Fredrik Landahl, chef för elhandel på Fortum, tfn 076-855 91 47
Christina Almgren, presschef Fortum Sverige, tfn 072-515 78 06

Om Fortum: Fortums syfte är att skapa energi som gör livet bättre idag och för kommande generationer. Vi erbjuder hållbara lösningar som tillgodoser behoven av låga utsläpp, effektiv resursanvändning och en trygg energiförsörjning samtidigt som vi levererar ett förstklassigt resultat till våra aktieägare. Vår verksamhet omfattar produktion, distribution och försäljning av el och värme, samt experttjänster inom dessa områden.

Fortums verksamhet är fokuserad på Norden, Ryssland, Polen och Östersjöområdet. I framtiden ser vi även att integrationen i Europa och de snabbt växande marknaderna i Asien ger ytterligare möjligheter för tillväxt. Under 2011 uppgick Fortums omsättning till 6,2 miljarder euro och rörelseresultatet var 1,8 miljarder euro. Vi sysselsätter cirka 10 800 personer. Fortums aktie är noterad på NASDAQ OMX Helsingfors.

Ytterligare information: www.fortum.com

• energirådgivning