Kompletterande vårflodsprognos vecka 20

Även om vattennivåerna ligger inom det normala under vårfloden i såväl Dalälven som Klarälven så ger ökad tillrinning ökande nivårer de närmsta dagarna.

Dalälven
Vattennivåerna i Dalälven beräknas kulminera under Kristihimmelsfärdshelgen. I Västerdalälven ökar nivåerna igen efter några dagars minskande flöde. Under helgen kommer det vattnet nå de nedre delarna av älven. Siljan är snart helt fylld och tappningen beräknas ligga kvar på samma nivå som under de senaste dagarna. I Trängslet finns det fortsatt gott om utrymme att magasinera vatten och tappningen är låg. Vårfloden i Dalälven är på en helt normal nivå och vattennivåerna i Siljan och Runn beräknas inte bli höga. Hovran är nu ca 70 cm över normal sommarnivå, det är vad den normalt är under våren.

Jämfört med läget i oktober-november 2014 ligger nivåer och tappningar betydligt lägre.

Klarälven
När häggen blommar i Karlstad stiger vattnet i Klarälven är en sanning som även gäller detta år. Tillrinningen från snösmältning och regn i Norge har gett ökad tillrinning till Höljessjön de senaste dagarna. Fortum har ökat tappningen i tre steg från tisdag morgon och planerer ytterligare en ökning under onsdag eftermiddag. Tappningen från Höljes kommer vara 350 m3/s.

Det är en vanlig tappning under en vårflod och orsakar normalt inga problem när vattnet rinner ned mot Karlstad. De som har egendom utmed älven bör däremot vara uppmärksamma på att nivån ökar snabbt de närmaste dagarna, det beräknas sedan plana ut under helgen.

För ytterligare information kontakta:
Claes Kjörk, ansvarig för samordning av vattenreglering på Fortum, tfn 019-603 06 42
Fortums presstjänst, tfn 0200 – 81 88 10

Om Fortum: Fortums syfte är att skapa energi som gör livet bättre idag och för kommande generationer. Vi möter våra kunders mångsidiga behov genom produktion, distribution och försäljning av el samt värme och experttjänster inom dessa områden. Verksamhetens fokus är Norden, Baltikum, Ryssland och Polen. Under 2014 omsatte Fortum 4,75 miljarder euro och det jämförbara rörelseresultatet var 1,35 miljarder euro. Vi sysselsätter cirka 8 800 personer. Fortums aktie handlas på Nasdaq Helsingfors.

Läs mer på www.fortum.se eller följ oss på Twitter och Facebook.

• vårflodsprognos