Lugn vårflod

Fortum brukar regelmässigt gå ut med veckovisa vårflodsprognoser för de områden där företaget har verksamhet. I år ser dock vårfloden ut att bli mycket lugn. Mot den bakgrunden är Fortums prognos att det i dagsläget inte finns något behov av veckovisa prognoser.

-Stigande dagstemperaturer gör nu att snön börjar smälta även på högre höjd. Nätterna är fortfarande kalla och det i kombination med torrt väder gör att vårfloden startar mycket lugnt. Det blir inga höga flöden under kommande vecka, berättar Claes Kjörk som ansvarar för samordningen av vattenregleringen på Fortum.

Prognosen gäller generellt för alla älvar där Fortum har kraftverk, i huvudsak Indalsälven, Ljusnan, Dalälven och Klarälven. Förändringar i väderleken kan dock fortfarande få läget att föändras.

För mer information, kontakta gärna
Claes Kjörk, ansvarig för samordning av vattenreglering på Fortum, tfn 019-603 06 42
Fortums presstjänst, tfn 0200 – 81 88 10.

Läs mer på www.fortum.se eller följ oss på Twitter och Facebook.

• vattenkraft
  • vårflod