Nej till Edeforsen

Mark- och miljööverdomstolen har i dag avslagit Fortums ansökan om att få förnya Edeforsen kraftverk i Ljusnan.

Kraftbolaget Fortum ansökte i september 2014 om ett nytt miljötillstånd för att få ersätta Edeforsens kraft med ett nytt modernt vattenkraftverk men fick avslag i första instans. Nu har även överdomstolen avvisat ansökan. Beslutet slår både mot miljön och produktionen av ren förnybar el.

”Beskedet från domstolen är inte oväntat. Vi har redan från början varit medvetna om att det finns starka krafter som inte vill se att den här typen av modernisering och miljöförbättring komma till stånd”, säger Fortums Hans Rohlin.

Edeforsens kraftverk stod klart år 1920 senare byggdes även en reglerdamm i anslutning till verket. Anläggningen är uttjänt och arbetsmiljön lever inte upp till dagens krav framförallt vad gäller hantering av dammen. Fortum ville riva det åldersdigna kraftverket och ersätta det med ett nytt och effektivare. Om man fått miljötillstånd hade den gamla reglerdammen rivits och ersatts med en ny med fri passage för bland annat fisk såsom öring och harr.

”Det stora problemet med domstolens avgörande är inte att just det här projektet stoppas. Nu sätt en tydlig praxis som kommer att gör framtiden för stora delar av den svenska vattenkraften osäker. Vi har tidigare fått ett liknande avslag för Untra kraftstation som ligger i Dalälven. Där har vi åter igen gått in med en ansökan om miljötillstånd för att få byta ut tre turbiner från 1918, höja damsäkerheten och bygga en biokanal förbi kraftverket”, berättar Rohlin.

Enligt Fortum är beslutet dåligt för den biologiska mångfalden både sett ur ett lokalt och globalt perspektiv. Det blir svårare att genomföra lokala förbättringar samtidigt om produktionen av förnybar energi hotas vilket ska ställas mot det största hotet mot biologisk mångfald som är den globala uppvärmningen.

På Fortum har man ännu inte tagit ställning till hur Edeforsen ska hanteras framöver.

För ytterligare information kontakta:

Hans Rohlin Fortum Hydro, tfn 0705 67 63 77

Jens Bjöörn, kommunikationschef för Fortums kraftproduktion i Sverige, tfn 0702 98 41 25