Utställningen Stämplad på turné i Norrbotten

Med start den 16 mars visas miniutställningen Stämplad i Medborgarhuset i Arjeplog. Under 2018 gör Forum för levande historia en regional satsning i Norrbotten med verksamhet på flera orter i länet.

Stämplad är en interaktiv miniutställning som handlar om kategorisering och hur behovet av att dela in människor i grupper skapar ett ”vi” och ”dom”.

- Vi bär alla på föreställningar om hur olika människor är utifrån hur de ser ut. Våra föreställningar grundar sig på de erfarenheter vi har. Med utställningen Stämplad vill vi få besökaren att reflektera över vad skapandet av ett ”vi” och ”dom” kan leda till, säger Marcel Rådström, pedagog på Forum för levande historia.

Utställningen visas i offentliga inomhusmiljöer och vänder sig främst till unga vuxna i åldern 18-25 år. Den har tidigare visats på ett flertal orter runt om i landet. I Arjeplog visas utställningen till och med den 3 april 2018.

- Alla människors lika värde är ett starkt och återkommande inslag i all vår verksamhet, så vi är tacksamma att vi fått möjligheten att visa Stämplad i Arjeplog. I vårt lokalsamhälle präglat av invandring, besöksnäring och internationella företag är frågor om hur vi ser på varandra viktiga, säger Fredrik Westerlund, utbildnings- och kulturchef på Arjeplogs kommun.

I Norrbotten genomförs under året även workshoppar och fortbildningar för lärare och andra yrkesgrupper inom ramarna för Forum för levande historias satsning Prata rasism.

- Det är viktigt för oss att nå människor i hela landet och vi är därför väldigt glada över att närvara i Norrbotten med vår verksamhet, säger Marcel Rådström.

Mer information på Forum för levande historias webbplats.

Regioner

Forum för levande historia är en myndighet med uppgift att främja arbete med demokrati, tolerans och alla människors lika värde med utgångspunkt i Förintelsen. Vi bedriver utåtriktad verksamhet med inriktning på kunskap, kultur och fortbildning.