Biståndsbudgeten minskar med en miljard

Genom en kreativ bokföring med skuldavskrivning till Demokratiska Republiken Kongo för regeringen över nästan en miljard från biståndsbudgeten 2012 till den allmänna statskassan.

I juni meddelade finansdepartementet att man skriver av en skuld som Demokratiska Republiken Kongo har haft till Sverige sedan 1970-talet.

Skulden kom till när svenska företag gjorde affärer med den kongolesiske diktatorn Mobuto för att förse landet med ett elöverföringssystem. Exportkreditnämnden – som på uppdrag av regeringen främjar svensk export och svenska företags internationalisering – gick in och försäkrade företagen mot risken att inte få betalt. När sedan Mobuto inte höll sin del av avtalet tog Exportkreditnämnden över skulden från de svenska företagen och skulden förvandlades på så sätt till en statsskuld från Kongo till Sverige.

”Det är positivt att Sverige skriver av skulden, men det är oacceptabelt att regeringen fortsätter att finansiera skuldavskrivningar med biståndspengar. Pengar som skulle gå till fattiga människor går nu istället till oss i Sverige, en av världens rikaste befolkningar”, säger Annica Sohlström, Forum Syds generalsekreterare.

Marknadsvärdet på skulden ligger bara på ca 50 miljoner. Trots detta räknar regeringen upp skulden till hela 980 miljoner, bland annat genom att lägga på ränta för de år som skulden inte betalats tillbaka.

På det sättet minskar regeringen biståndsbudgeten med 980 miljoner, varav 50 miljoner går till Exportkreditnämnden och resten – drygt 900 miljoner – går till den allmänna statskassan.

I praktiken innebär det alltså att nästan en miljard av svenska biståndspengar går direkt tillbaka till den svenska statskassan, på bekostnad av de fattiga människor som skulle nåtts av de svenska biståndsinsatserna.

”När biståndsministern säger att varje biståndskrona ska göra nytta för de fattigaste människorna i världen så gäller det också de 900 miljoner kronorna” säger Bo Forsberg, Diakonias generalsekreterare.

Kontakt: Katarina Wahlberg, handläggare för globala utvecklingsfrågor, 08-50637075, katarina.wahlberg@forumsyd.org