Besök från Moldavien

Moldavien är ett av de länder regeringen vill lägga större vikt på i utvecklingssamarbetet. Den konstaterar att hela regionen av före detta sovjetrepubliker har fått större uppmärksamhet i samband med det utvidgade EU. Situationen i Europas bortglömda land Moldavien ska lyftas fram. Forum Syd undersöker på uppdrag av Sida möjligheterna till svenskt stöd till organisationer som arbetar för att lindra konsekvenserna för Moldaviens utsatta grupper. Som ett led i detta besöks Sverige av Daniela Popescu, psykolog och ordförande för NGO Alliance for Children and Family Protection, och Valerian Isac, ordförande i ett organisationsnätverk inom det sociala området. De kommer bland annat att träffa svenska organisationer under ett seminarium den 22 oktober för att ge en bild av den sociala situationen i Moldavien. Förhoppningen är att svenska organisationer har intresse av att bidra med erfarenheter och resurser i samverkan med moldaviska kollegor för att förbättra situationen i Europas fattigaste land. För deltagande på seminariet eller för att boka en tid för intervju med moldaverna, vänligen kontakta Bengt Olof Johansson, Forum Syd. Moldaverna befinner sig i Sverige 20-25 oktober. Bengt Olof Johansson, tel: 08 506 370 81, 070 897 38 31 e-post: [ mailto:boj@forumsyd.se ]boj@forumsyd.se Kalle Lindberg, pressekreterare, tel: 08-506 371 31, 0703-41 08 78 e-post: kalle.lindberg@forumsyd.se Forum Syd är en samverkansorganisation inom folkrörelsebiståndet. Forum Syd • Box 15407 • 104 65 Stockholm • tfn: 08-506 370 00 • fax: 08-506 370 99 e-post: forum.syd@forumsyd.se • hemsida: www.forumsyd.se