Folkrörelser kräver svar från regeringen

Representanter från svenska folkrörelser uppvaktar idag den svenska regeringen. De vill veta vilken politisk linje Sverige tänker driva på Världsbankens och Internationella valutafondens vårmöten i helgen: Sveriges traditionella linje eller den nya norska regeringens radikala utvecklingspolitik? I eftermiddag träffar representanter från Forum Syd och andra organisationer den svenska delegationen till Världsbankens och IMF:s vårmöten. Under mötet kommer organisationerna att ställa samma frågor som formulerats i ett öppet [ http://www.forumsyd.org/conferences/w_fskommenterar/wdok_fskommenterar/Nordic%20Letter%20Spring%20%202006.pdf ]brev inför Washingtonmötena ställt till biståndsminister Carin Jämtin och finansminister Per Nuder. Frågorna som väntar på svar är: Ska Världsbanken och IMF kräva privatiseringar och liberaliseringar av låntagarna? Ska demokratiska regimer tvingas betala lån som IMF och Världsbanken gett till diktatorer? Norges regering, som lyssnat på krav från folkrörelser som vill skapa en rättvis värld, svarar nej på dessa frågor. Folkrörelser – inte bara i Sverige – väntar på den svenska regeringens svar. Kenneth Hermele från Forum Syd kommer att finnas på plats i Washington under Världsbankens och IMF:s vårmöten i helgen för att bevaka vilken politisk linje Sveriges och övriga Nordens representanter driver. För kommentar direkt från Washington: Kenneth Hermele +46 739 494 564 eller kenneth.hermele@forumsyd.org För kommentarer från Sverige: Sven Elander 0702 403 289 eller [ mailto:sven.elander@forumsyd.org ]sven.elander@forumsyd.org För mer information kontakta Forum Syds pressekreterare Kalle Lindberg 08-506 371 38, 070-341 08 78 eller [ mailto:kalle.lindberg@forumsyd.org ]kalle.lindberg@forumsyd.org I Forum Syd samlas mer än 200 svenska medlemsorganisationer och ett stort antal samarbetsorganisationer och nätverk över hela världen. Tillsammans arbetar vi för global rättvisa. Forum Syd – Organisationer i samverkan för global rättvisa / Organisations in cooperation for global justice Box 15407 SE-104 65 Stockholm Sweden tel: +46 8 506 370 00 fax: +46 8 506 370 99 forum.syd@forumsyd.org www.forumsyd.org