Inte önskvärt att människor agerar mot barnsexturism?

Pressmeddelande   •   Maj 21, 2012 14:31 CEST

I en debattartikel i senaste numret av tidningen OmVärlden riktar Forum Syds generalsekreterare Annica Sohlström kritik mot de nya reglerna för hur stödet till svenska organisationers informationsarbete får användas. Reglerna är framtagna av Sida på regeringens uppdrag.

Myndigheten Sida har t ex krävt att ECPAT ska skriva om målen för sin informationsverksamhet. ECPAT får bara godkänt för att öka företagens och resenärernas kunskap om barnsexturism, men inte för att med väl underbyggd information och övertygande argumentation påverka så att människor agerar mot barnsexturism så att i utsatta barn i bästa fall slipper detta lidande.

Forum Syd ser informationsbidraget som ett medel för att nå det övergripande målet med svenskt utvecklingssamarbete,nämligen att bidra till att skapa förutsättningar för att fattiga människor ska förbättra sina levnadsvillkor.

- Vi tycker att biståndsminister Gunilla Carlsons fokus på att bistånd ska leda till resultat är bra för det har vi sedan länge haft i fokus. Men hur går dessa nya regler ihop med  Carlssons krav på resultat? frågar Annica Sohlström i debattartikeln som kan laddas ner i bifogad fil eller läsas i resurslänk