Sverige måste agera mot IMF:s politik!

Sverige måste agera inom IMF:s styrelse mot lånevillkor som försvårar arbetet mot fattigdom och som kör över demokratiska processer. Det kräver 37 svenska organisationer i kampanjen ”På vems villkor? – för fattiga länders rätt till egen utveckling” som avslutas med en uppvaktning av den svenska regeringen imorgon den 28 mars. IMF, den internationella valutafonden, kräver att Nicaragua skär ner på utgifterna för utbildning, trots att andelen barn som går i grundskolan hela tiden minskar. När Nicaragua 2005 antog en budget med ”för mycket” pengar till utbildning svarade IMF med att frysa utbetalningen av lån. Sveriges regering har hittills inte protesterat mot den typ av krav som ställs från IMF, trots att dessa krav både försvårar arbetet mot fattigdom och kör över demokratiska processer. Imorgon klockan 15 uppvaktar ett antal folkrörelser den svenska regeringen inför Världsbankens och IMF:s vårmöten som äger rum i Washington 14-15 april. Under uppvaktningen kommer man bland annat att diskutera de krav som Världsbanken och IMF ställer på fattiga länder. - Att ställa krav på mottagarländer är viktigt, men kraven ska handla om demokrati och mänskliga rättigheter, inte om en specifik ekonomisk politik, säger Inger Björk, Generalsekreterare på Forum Syd, en av organisationerna bakom kampanjen. - Genom att försöka detaljstyra mottagarländernas ekonomiska politik kör vi i själva verket över den demokratiska processen, något som regeringen säger sig vilja prioritera, avslutar Inger Björk. Uppvaktningen äger rum på finansdepartementet klockan 15 onsdagen den 28 mars. För mer information, kontakta Marie Norling: 070 341 08 78, pressekreterare på Forum Syd. Besök kampanjens hemsida http://www.vemsvillkor.se