Upp till bevis, Pagrotsky!

Svenska folkrörelser inför WTO-mötet i Mexiko: Upp till bevis, Pagrotsky! I nästa vecka går årets viktigaste händelse rörande internationell handel av stapeln – världshandelsorganisationens (WTO) ministermöte i Cancun, Mexico. För den svenska regeringens del – och dess företrädare Leif Pagrotsky – innebär ministermötet ett bra tillfälle att visa allvaret i de svenska ambitionerna. För tre år sedan antog Sverige i likhet med många andra länder den så kallade Millenniedeklarationen som bland annat slår fast respekten för mänskliga rättigheter och syftar till att halvera fattigdomen till 2015. Som ett led i arbetet har den svenska regeringen nyligen lagt en proposition som säger att alla politikområden, inklusive handelspolitiken, ska stödja en svensk politik för global utveckling. Ett viktigt led i genomförandet av detta är förändringar av den globala handelsstrukturen. Vilka är då de viktigaste frågorna för Pagrotsky att driva i Cancun? Svaret på den frågan är ett flertal svenska folkrörelser överens om och går nu ut med gemensamma krav till Pagrotsky och regeringen. – Vi anser att regeringen bör verka för att det inte fattas beslut i Cancun om att börja förhandla ett investeringsavtal i WTO, säger Maud Johansson, policychef hos Forum Syd. Istället bör insatserna fokuseras på att demokratisera WTO-processen och lösa de problem som blivit följden av handelns och handelsreglernas nuvarande utformning. Till dessa problem hör jordbruksfrågor, förhållandet mellan miljöavtal och handelsavtal, samt det så kallade TRIPS-avtalet som bland annat reglerar patent på läkemedel och genetiska resurser. – Nu dumpas överskottet från jordbruken inom EU och USA på världsmarknaden, och det slår ut fattiga bönder i Syd. Därför måste det till en konkret tidplan om en snar utfasning av exportstöd och subventioner. För ett fungerande handelssystem krävs jämnstarka parter, säger Margaretha Grape, Svenska kyrkans utrikeschef. – Trots att WTO-avtalet säger att handelsreglerna ska främja en hållbar utveckling ser verkligheten ofta helt annorlunda ut. Vi kräver att regeringen verkar för att Cancun-deklarationen slår fast att WTO-avtalen inte får strida mot internationella miljöavtal. Miljöavtalen måste ges företräde vid konflikter med handelsintressen, säger Mikael Karlsson, ordförande i Svenska Naturskyddsföreningen. – Det finns konflikter mellan genomförandet av TRIPS-avtalet och förverkligandet av ekonomiska, sociala och kulturella mänskliga rättigheter. Regeringen bör verka för att Cancun-deklarationen slår fast att TRIPS-avtalet ska omarbetas så att det bland annat inte längre står i strid med rätten till mat och hälsa, säger Ankin Ljungman, WTO-handläggare hos Diakonia. Samtliga talespersoner åker i nästa vecka till Cancun för att följa förhandlingarna på nära håll. Läs vår gemensamma skrivelse till regeringen på www.snf.se Kraven på regeringen stöds även av: Attac, Miljöförbundet Jordens Vänner, Fair Trade Center, Svalorna Afrikagrupperna, Svalorna Indien-Bangladesch sektionen, Utbildning för biståndsverksamhet UBV och Världsbutikerna. Information: SNF: Mikael Karlsson, ordf. 070-316 27 22, Lena Vängstam, pressekr. 070-655 46 19 Svenska Kyrkan: Thomas Ekelund, pressekr. 0730-23 32 71 Forum Syd: Maud Johansson, policychef, 070-350 40 81, Kalle Lindberg, pressekr. 0703-41 08 78 Diakonia: Ankin Ljungman, WTO-handläggare, 08-453 69 36, 0734 - 21 35 36