Founders Alliance Entreprenörslunch 3 september i Göteborg

News -

Founders Alliance Entreprenörslunch 3 september i Göteborg

Igår träffades ca 50 av Västsveriges främsta entreprenörer/bolagsgrundare vid Founders Alliance entreprenörslunch i Göteborg.

I centrum stod som vanligt inspiration, kunskap och affärer för att göra entreprenörerna mer framgångsrika och på så sätt skapa ett starkare samhälle.

Diskussioner fördes utifrån entreprenörernas huvudutmaningar med input av andra entreprenörer och experter, här följer några slutsatser inom de olika ämnena:

Styrelsefrågor, ex:

• Avgörande att upprätta ett ägardirektiv för att lyckas få till rätt styrelse och styrelsearbete. Utan det famlar styrelsen i mörkret och man får inte ut det man vill av styrelsen.
  • En välfungerande styrelse är ett första steg i att skifta ut mig själv som VD och de operativa frågorna och i stället ta en mer renodlad ägarroll med fokus på utvecklingsfrågor där jag är ordförande, sa en av deltagarna.
  • Med ett ägardirektiv på plats, hur får jag tag i kandidater till min styrelse? Utgå från kontakt med andra entreprenörer och deras erfarenheter, andra styrelsepooler som finns i handelskammaren, Grant Thornton samt rekryteringfirmor, samt Founders Alliance tilläggstjänst endast för medlemmar där vi lyckats med över 60 förmedlingar av styrelse, advisory board (endast entreprenörer).
  • Se till att ta in en annan entreprenör som komplement till ev. tjänstemän och experter i styrelsen.
  • Missa inte personkemi och ”psykologisk” i uppsättning/balans i styrelsen

Varumärkesfrågor, ex:

• Använd social marknadsföring i högre grad.

Ledning & Medarbetare

• Lägg lika stor vikt vid en ny medarbetare som en fru/man.

Ägarfrågor

• Inse komplexiteten i detta område som bottnar i dig själv och ditt liv

Founders Alliance företräder entreprenörerna i Sverige och drivs av 600 entreprenörer som grundat, driver och äger 3000 bolag med över 250 000 anställda.

Nästa träff för Founders Alliance väst är den 6 november i Göteborg. Anmälningslänk>>