Årets Förebildsentreprenör Bertil Allard, Camp Scandinavia tillsammans med Niclas Carlsson, Founders Alliance

Bertil Allard, Allard International inklusive Camp Scandinavia, mottog utmärkelsen Årets Förebildsentreprenör på Entreprenörsgalan Syd

Igår tilldelades Bertil Allard utmärkelsen Årets Förebildsentreprenör för sitt långa och framgångsrika entreprenörskap och företagsbyggande. Allard International inklusive Camp Scandinavia är världsledande inom området ortoser och har utvecklat flera egna produkter som underlättar livet för människor. Priset delades ut av entreprenörsnätverket Founders Alliance och dess 600 medlemmar och partners.

- Det är helt fantastiskt att få denna fina utmärkelse, jag känner mig otroligt hedrad och glad över att få vara med i samma sammanhang som många andra framstående entreprenörer. Det har också varit väldigt trevligt att få träffa alla dessa härliga människor, säger Bertil.

Bertil Allard inledde sin bana med en lång karriär som anställd inom ortopedteknikbranschen, men vid 55 års ålder kände han att det var dags att pröva vingarna som företagsbyggare. Att det skulle bli inom ortopedteknik var ett självklart val och under åren har han utvecklat både företagen och flera egna produkter med stor framgång. Den mest framgångsrika produkten, Toe-off, ledde till en internationell etablering och ett nytt bolag i USA. För tio år sedan tog en av sönerna, Peter Allard, över verksamheten som fortsätter att växa och utvecklas internationellt med utgångspunkt från huvudkontoret i Helsingborg. Idag tillverkas 80 % av produkterna i egna fabriker i Sverige, samt i tre andra länder, antalet medarbetare är 300 och omsättningen ligger på 340 miljoner.

- Bertil Allard är en stor förebild för Sveriges entreprenörer. Han har med framgång byggt upp en internationell verksamhet med produkter som förbättrar livskvaliteten för människor. Genom att växla över till sin son har han lagt grunden för att företaget kan fortsätta utvecklas på ett ansvarsfullt sätt under många år framöver, säger Niclas Carlsson, Founders Alliance grundare och vd.

Utmärkelsen Årets Förebildsentreprenör är en av fyra utmärkelser som Founders Alliance årligen delar ut på Entreprenörsgalan Syd. Syftet med utmärkelserna är att inspirera till ett uthålligt företagsbyggande i Sverige genom att belöna och lyfta fram särskilt framgångsrika entreprenörer.

Allard International/Camp Scandinavia
Bertil Allard, 070-515 77 00, bertil@allardusa.com

Kajsa Nordström, 073-716 86 34, kajsa.nordstrom@foundersalliance.com

Pressbilder Entreprenörsgalan Syd