Coronabarometern av Founders Alliance 22 mars 2020

Resultat Coronabarometern av Founders Alliance 22 mars

Founders Alliance har i helgen frågat ett urval av landets tillväxtentreprenörer om hur de påverkas av Coronakrisen.

75% upplever att kunder avvaktar med beslut eller skjuter på projekt, och 67% har redan en omsättningsminskning. Effekten är att 42% har likviditetsproblem, men ännu värre är att 44% redan uppger att de har resultat problem. 16% är insolventa eller nära konkurs.

Företagen i Founders Alliance är speciella eftersom de är i hög grad både är ägarledda och tillväxtorienterade, vilket skiljer dem från exempelvis de flesta storbolag.

Undersökningens resultat & frågor bifogas.

En viktig slutsats är att det är mycket bråttom med ytterligare åtgärder, och att åtgärderna måste inriktas på att låta pengarna stanna i företagen exempelvis genom att inte ta ut arbetsgivaravgifter under en tid, snarare än att erbjuda lån som är overksamt för merparten av tillväxtföretagen och skuldsätta bolagen. Detta skulle också stävja uppsägningar, permitteringar av medarbetare för att inte skapa massarbetslöshet.

Läs också Brev till politiker i onsdags från Founders Alliance, undertecknat av några av Founders Alliance medlemmar, bland andra Ayad Al Saffar (Ur och Penn, Klockgrossisten mfl.), Pontus Frithiof (krögare), Shori Zand (Avesina), Sven Hagströmer (Creades, Avanza), Casten von Otter (BrainAccounting, GAEU mfl.), Sofi Franzén (Mötesindustrin), Johan Waller (Centigo samt med i undersökningsteamet)

Kort om Founders Alliance

Founders Alliance är Sveriges största nätverk för entreprenörer av ägarledda tillväxtföretag. Våra medlemmar är entreprenörer som grundat, driver och äger innovativa tillväxtföretag i Sverige med stor verksamhet även globalt. Vi ser oss som representanter för framtiden inom det privata näringslivet, och våra företags överlevnad måste ses som avgörande för landets långsiktiga välfärd. Många har utvecklat sina företag i flera år och växt dem från små till medelstora och stora företag, dvs har för länge sedan passerat start-up stadiet. Utöver det är många av våra medlemmar viktiga för nya startups som aktiva ägare och styrelseledamöter. Våra bolag är också avgörande för ett bredare ekosystem av leverantörer och kunder. Tillsammans har Founders Alliance medlemmar startat cirka 3000 bolag med över 300 000 anställda. Det är dessa företag är redan viktiga arbetsplatser för många människor och har förutsättningar att länge utgöra motorer i vårt välfärdssamhälle.

Nya tillväxtföretag sorterar ofta inte in i klassiska branscher eftersom många företag just är skapade för att utmana gamla branscher. Därför riskerar eventuella riktade branschstöd att helt gå oss förbi. Likaså har många ”nyskapade” företag inte hunnit organisera sig under Svenskt Näringsliv, vilket gör att åtgärder som framförhandlas där riskerar att missa just framtidens tillväxtföretag.

Läs mer om Founders Alliance här