Sju nominerade till Årets Unga Entreprenör i Stockholmsregionen

Imorgon avgörs vem som vinner den första deltävlingen i Årets Unga Entreprenör 2009. Vinnaren får ett stipendie på 25 000 kronor av Stockholms Stad. Nytt för i år är att tävlingen först avgörs i fyra regioner innan den stora Sverigefinalen den 24 september.

Årets Unga Entreprenör ingår i Founders Awards, som lanseras imorgon onsdag 6 maj klockan 12.00. Förutom Årets Unga Entreprenör kommer Årets Grundare i Östra Sverige att utses. Syftet är att finna världsmästare i att grunda framgångsrika företag.

Utmärkelsen Årets Unga Entreprenör 2009 delas ut vid EntreprenörsGalan i Stockholms Stadshus den 24:e september och ingår i Founders Awards vilket är samlingsnamnet för alla våra fyra utmärkelser. Founders Alliance vill med utmärkelsen Årets Unga Entreprenör främja unga entreprenörers tillväxtvilja och framgång samt hylla och underlätta för de organisationer som jobbar med entreprenörsutveckling. En regionfinalist tas ut i de fyra regionerna; Norr, Syd, Öst samt Väst för att sedan tävla om den nationella utmärkelsen Årets Unga Entreprenör i Sverige.

Tävlingen Founders Awards genomförs med fyra regionfinaler. De som vinner i Öst, Syd, Väst och Norr går vidare till Sverigefinal på EntreprenörsGalan den 24 september i Stockholms Stadshus. Vinnarna röstas fram av Founders Alliance 600 medlemmar, som också står bakom tävlingen.

Nominerade Årets Unga Entreprenör 2009 (utan inbördes ordning):

• Fredrik Hagenius, Campusbokhandeln. Nominerad av Drivhuset.
  • Carl Mikael Johansson, [me] & goji. Nominerad av Entrepreneurs Academy.
  • Louise Eriksson, AdProfit. Nominerad av IQube.
  • Jonas Hombert, Jaycut. Nominerad av SSES.
  • Henrik Hoffman, Clean Living UF. Nominerad av Ung Företagsamhet.
  • Mai-Li Hammargren, Mutewatch. Nominerad av Venture Cup.
  • Marcus Anzengruber, Constant. Nominerad av YEOS.

Agenda 6 maj

12.00 Lunch. Korande av Årets Unga Entreprenör i Stockholmsregionen med stipendie om 25000 kronor från Stockholm Stad.

13.00 Kunskapspanel med de högst rankade grundarna kring faktorer och förebilder för deras framgång.

Årets Grundare 2009 i Östra Sverige koras.

Möjligheter till intervjuer med de nominerade och vinnarna.

Niclas Carlsson, grundare Founders Alliance. Tel: 0733-10 78 07. Mejl: niclas.carlsson@foundersalliance.com

Olle Zetterberg, VD, Stockholm Business Region. Tel: 0850828010. Mejl: olle.zetterberg@sbr.stockholm.se

Information Årets Unga Entreprenör 2009

De nominerade uppfyller följande:

En ung entreprenör, 13-25 år, som idag driver ett företag och har kunder (minst 1) samt har stor potential att bli en framgångsrik entreprenör. I begreppet framgångsrik entreprenör lägger juryn vikt vid förmågor så som att:

(1) sysselsätta människor

(2) vara en god ledare och förebild

(3) bidra till kundnytta genom sina produkter och tjänster

(4) förmåga att bygga ett slagkraftigt internationellt företag

Den regionala juryn i Öst består av Niclas Carlsson, grundare och vd Founders Alliance, Isac Stenborg, Grant Thornton, Philip Lindblom, grundare Virtual Consulting och vinnare av Årets Unga Entreprenör 2008 samt Ayad Al Saffar, grundare Klockgrossisten (Ur & Penn).

Founders Alliance är ett kunskapsföretag som arbetar med utveckling av entreprenörsdrivna tillväxtföretag. Företaget har idag cirka 600 medlemmar som startat och driver uppskattningsvis över 3 000 svenska tillväxtföretag. Målsättningen är att ge Sveriges entreprenörer nödvändiga verktyg, resurser och individer för att öka möjligheterna för dem att växa snabbare och mer effektivt. Founders Alliance organiserar events, utbildningar och seminarier med tema företagsutveckling för medlemmar och partners.
Läs mer på www.foundersalliance.com.