Sofie Allert, grundaren av Swedish Algae Factory, korad till Årets Unga Entreprenör Väst 2017

Grundaren av Swedish Algae Factory, Sofie Allert, har av Founders Alliance medlemmar röstats fram till Årets Unga Entreprenör Väst. Utmärkelsen delades ut på Entreprenörsgalan Väst som hölls i Göteborg igår. Sofies affärsidé är att producera ett naturligt ljusinfångande material utvunnet från alger för ökning av effektiviteten i solpaneler.

- Jag är väldigt smickrad över att bli framröstad av så erfarna entreprenörer, och det är väldigt rolig att få lyfta fram ett företag inom biotec. Jag tror att jag vann för att de som röstat såg tillväxt och framtidspotential i min produkt, som också har hållbarhet i alla led, säger Sofie.

Sofie Allert startade Swedish Algae Factory 2014. Företaget producerar ett naturligt ljusinfångande material som utvinns från skalet på alger som växer på botten av nordiska hav och sjöar. När materialet läggs som en yta på solpaneler ökar panelernas effektivitet och minskar kostnaden för solenergi. Produktionsprocessen innebär också att vatten renas, koldioxid absorberas och en samhällsnyttig organisk biomassa produceras. Sofie mål är att större delen av de solpaneler som säljs 2030 ska ha detta material i sig, och som entreprenör vill hon på ett avgörande sätt bidra till en etablering av en mer hållbar industri globalt.

- Genom utmärkelsen Årets Unga Entreprenör vill vi främja framtidens entreprenörskap. Därför är det extra roligt att få ge den till en ung entreprenör som arbetar med innovationer för att ta tillvara jordens resurser, och som har fokus på hållbarhet. Vi hoppas att medlemskapet i Founders Alliance kommer att tillföra affärsnytta och erfarenhetsutbyte för Sofie, säger Founders Alliance grundare Niclas Carlsson.

Priset delades ut av Niclas Carlsson, Founders Alliance samt förra årets vinnare Erik Gatenholm, Cellink.

Utmärkelsen Årets Unga Entreprenör består av fyra regionala deltävlingar som pågår under våren och där den nationella vinnaren koras på Entreprenörsgalan Sverige 21 september 2017. Förutsättningen för att bli korad till Årets Unga Entreprenör är att man är under 30 år gammal, har en årsomsättning på minst 500 000 kronor och ses som en framtida förebild samt är nominerad av en av Founders Alliance partners eller medlemmar.

Kontakt

Swedish Algae Factory: Sofie Alert, 070-387 55 09, sofie@swedishalgaefactory.com

Founders Alliance Kajsa Nordström, 073-716 86 34,kajsa.nordstrom@foundersalliance.com

Pressbilder Entreprenörsgalan Väst