Vinnarna i Founders Awards klara i Västra Sverige: Tre grundare av MobilMobil och Lars Wingefors på Game Outlet Europe.

Nu har Västra Sveriges främsta entreprenörer gjort sitt val. I Göteborg i kväll utsågs Mikael Ohlsson, Johannes Karlsson, Daniel Lissner Östlund, grundare av MobilMobil, till ”Årets Unga Entreprenör Väst 2010”. Lars Wingefors från Game Outlet Europe utsågs till ”Årets Grundare Väst 2010”. Priset för ”Årets Portföljbyggare gick till Torsten Jansson som bland annat grundat New Wave Group. Bakom Founders Awards står entreprenörsnätverket Founders Alliance och deras 600 medlemmar och partners, med Grant Thornton i spetsen.

– Det känns otroligt kul att få denna belöning. Detta är ett bevis på att allt vi har kämpat hårt för verkligen uppskattas, säger Mikael Ohlsson, en av de unga grundarna till MobilMobil.

Lars Wingefors på Game Outlet Europe håller med.
– Fantastiskt kul att som Karlstadsbo kunna hävda sig bland alla företagsgrundare i västra Sverige. Jag hoppas att detta kan inspirera andra entreprenörer till att ställa upp i Founders Awards i framtiden.

Vinnare: ”Årets Unga Entreprenör Väst 2010” – Mikael Ohlsson 20 år, Johannes Karlsson 20 år, Daniel Lissner Östlund 19 år, grundare av MobilMobil. MobilMobil erbjuder skolor den nya och moderna schemahanteringslösning Mobilschema som gör det möjligt för eleven att få sitt individuella skolschema direkt i mobilen. Vinnaren MobilMobil nominerades av Ung Företagsamhet.

Vinnare: ”Årets Grundare Väst 2010” – Lars Wingefors, grundare Game Outlet Europe
Syftet är att hitta framtidens ”Ingvar Kamprad” och lyfta fram en framgångsrik entreprenör med grundkriteriet att minst ha grundat och byggt ett bolag med över 100 Mkr i omsättning och 10 Mkr i vinst. Entreprenörerna på plats i Göteborg valde Lars Wingefors.

Förutom dessa två utmärkelser delades även utmärkelsen ”Årets Portföljbyggare Väst 2010” ut till Torsten Jansson som bland annat grundat New Wave Group. Målet med denna utmärkelse är att stimulera långsiktigt ägande och portföljbyggande bland entreprenörer.

Vinnarna i Västra Sverige går vidare till den nationella finalen på EntreprenörsGalan den 7 oktober 2010 i Stockholms Stadshus.

– Det behövs ett paradigmskifte i västra Sveriges näringsliv, och nu är vi på god väg. Entreprenörernas tid är inne och vi är glada att idag kunna lyfta fram de främsta, gamla som unga, operativa som portföljbyggare, säger Niclas Carlsson, vd och grundare till Founders Alliance.

För mer information och intervjuer kontakta:
Niclas Carlsson, vd Founders Alliance. Tel: 0708-10 78 05. niclas.carlsson@foundersalliance.com.

Vinnare: Årets Unga Entreprenör Väst 2010”
Mikael Ohlsson, MobilMobil. Tel: 073-592 27 49, mikael@mobilmobil.se

Vinnare: ”Årets Grundare Väst 2010 ”
Lars Wingefors grundare Game Outlet Europe Tel: 070-847 19 78