Vinnarna klara - De är landets bästa entreprenörer!

- Vinnare Årets Unga Entreprenör 2009: Ida Backlund, 24 år, Rapunzel of Sweden, Umeå.
- Vinnare Årets Grundare 2009: Johan Skarborg & Jeremias Andersson - Academic Work.
- Vinnare Årets Portföljbyggare 2009: Salvatore GrimaldiGrimaldi Industri.
- Vinnare Årets Förebild 2009: Bicky Chakraborty – Elite Hotels.

Här är entreprenörerna som är bäst i landet på att bygga framgångsrika och långsiktigt lönsamma företag. Priserna delades ut av entreprenörsorganisationen Founders Alliance på Entreprenörsgalan igår torsdagen den 24 september i Stockholms stadshus. Prisutdelare var Ayad Al Saffar, grundare av Klockgrossisten, Ulla Lundevall, grundare av Dustin, Bertil Hult, grundare av EF Education och Niclas Carlsson, grundare av Founders Alliance.

- Syftet är att hitta blivande världsmästare i att grunda och bygga framgångsrika företag. Nu är Sveriges främsta entreprenörer korade. Jag är stolt över vinnarnas hårda och skickliga arbete. Lär vi oss av dem kommer Sverige att bli världens främsta entreprenörsland där unnsamhet ersätter jantelagen, säger Niclas Carlsson, grundare Founders Alliance.

Vinnare: ”Årets Unga Entreprenör 2009”
Ida Backlund 24 år, Umeå. Rapunzel of Sweden.
Syftet med utmärkelsen är att säkra återväxten och främja unga entreprenörers framgång. Idas företag Rapunzel Of Sweden erbjuder löshårsförsäljning via internet. En unik affärsidé med stor internationell potential som på två år har växt till en omsättning på 15 miljoner och sju anställda. Kontakta Ida Backlund: 070-223 15 74, 070-219 61 13
www.rapunzelofsweden.se

Vinnare: ”Årets Grundare 2009”
Johan Skarborg & Jeremias Andersson, Academic Work, Stockholm.
Sedan Academic Work sökte riskkapital i konkurrens med IT-bolag 1999 har företaget blivit en av giganterna i bemanningsbranschen med miljardomsättning. Kontakta marknadschef Anna Ersholt, Academic Work, Tel: 0736-44 41 99.
www.academicwork.se

Vinnare: ”Årets Förebild 2009”:
Bicky Chakraborty – Elite Hotels.
Med utmärkelsen Årets Förebild vill Founders Alliance lyfta fram en entreprenör som inspirerar andra entreprenörer med sin livsinsats. Elite Hotels består idag av 19 kvalitetshotell – från Malmö i söder till Luleå i norr. Bolaget omsatte 1,3 miljarder kr under 2008 och har idag cirka 4000 anställda. Årets förebild är framröstad av landets främsta entreprenörer.
www.elite.se

Vinnare: ”Årets Portföljbyggare 2009”:
Salvatore Grimaldi – Grimaldi Industri.
Målet med utmärkelsen är att stimulera långsiktigt ägande och portföljbyggande bland entreprenörer. Priset delas ut till en framgångsrik entreprenör som har byggt ett bolag med minst 100 miljoner i omsättning samt byggt portföljer genom investeringar i andra bolag. Företaget Grimaldi Industri har idag 1700 anställda världen över och omsätter 3 miljarder kr.
www.grimaldi.se

För mer information och intervjuer kontakta:
Magnus Sjöbäck, press- och marknadsansvarig Founders Alliance,
Tel: 0704-45 15 99 e-post: magnus.sjoback@foundersalliance.com
Niclas Carlsson, grundare Founders Alliance.
Tel: 0708-10 78 05 e-post: niclas.carlsson@foundersalliance.com

Founders Alliance ägs och drivs av landets främsta företagsgrundare. Medlemmar och partners utbyter erfarenheter, affärsmöjligheter och inspireras till ökad entreprenörsframgång. Vår övertygelse är att entreprenören utgör ett avgörande fundament för samhället genom att skapa värdefulla produkter och tjänster, exportintäkter och fler arbetstillfällen. Founders Alliance organiserar möten, utbildningar och förmedlingar tillsammans med medlemmar och partners. Vår vision är att skapa det främsta sammanhanget för världens främsta entreprenörer.
Läs mer på www.foundersalliance.com