22 januari visas Killing Reagan - En dramaskildring om mordförsöket på den amerikanske presidenten

Den 30 mars 1981, vid Hilton hotell i Washington, avlossades sex skott av den unga Hinckley. Hans tilltänka offer är USA:s president Ronald Reagan. Killing Reagan är en dramaskildring av händelserna som ledde fram till skottet som förändrade Reagan för alltid – både som person och som president. I rollen som Reagan ser vi Tim Matheson (“The West Wing”, “Burn Notice”, “Animal House”) och rollen som hans fru Nancy spelas av Cynthia Nixon (“Sex and the City”, Tony Award for “Rabbit Hole”).

Killing Reagan är del fyra i den framgångsrika serien Killing , som producerats för National Geographic av Scott Free Production. Serien baseras på Bill O’Reillys bästsäljande böcker. Killing inkluderar titlarna Killing Lincoln , Killing Kennedy och Killing Jesus som alla tre toppar listan över National Geographics mest sedda program och har tilldelats flera Emmynomineringar.

– Även 30 år efter Reagans avslutade presidentperiod och mer än 10 år efter hans död finns Reagans prägel fortfarande kvar på den politiska arenan, framför allt i USA men också globalt. Vi kan lära oss väldigt mycket genom att titta tillbaka på den här turbulenta perioden i historien, säger Bill O’Reilly, författare till Killingböckerna.

Killing Reagan visar hur mordförsöket påverkade Reagans tid som president, och skildrar parallellt den unge Hinckleys kamp mot mental ohälsa. I början av sin mandatperiod kämpade Reagan både mot låga opinionssiffror och mot kongressen där han stötte på stort motstånd. Skotten skapade kaos i USA, men i takt med att Reagan återhämtade sig växte också hans popularitet.

Tom Matheson är sedan tidigare van att porträttera personer på den amerikanska politiska arenan, då han bland annat tidigare spelat vice president John Hoynes i Emmybelönade serien ”The West Wing”. Cynthia Nixon är mest känd för sin roll som Miranda i “Sex and the City”.

Killing Reagan visas på National Geographic den 22 januari klockan 22.00 och visas i 171 länder och på 45 språk.

För mer information:
Sara Lindström, FOX Networks Group