Helvetet på jorden: Syriens fall och IS framfart - Dokumentär på National Geographic lördag den 10 juni kl 21.00

Helvetet på jorden: Syriens fall och IS framfart är en rå och ocensurerad dokumentär som skildrar den hårda och nutida verklighet som Syriens flyktingar tvingas möta, samt människors gränslösa kamp för att fly. Med nästan 1 000 filmade timmar har filmmakarna skildrat flyktingkrisen på nära håll och de människor som lever mitt i den.

Sebastian Junger (Restrepo) och Nick Quested har tidigare gjort tre dokumentärfilmer tillsammans om kriget i Afghanistan. De understryker vikten av att belysa de sociala och politiska konsekvenserna av kriget i Syrien, där de också målar upp en skrämmande bild av västvärldens roll i IS uppkomst och framfart.

- Det här är en svår film att titta på. Men jag utmanar och uppmanar alla att se den. För detta är verkligheten och vad som händer. Varje dag. Det är ett fönster in i miljontals människors lidande och resonemanget bakom det. Jag vill utmana tittarna att inte titta bort, i utbyte mot att få större förståelse för världen, säger Nick Quested.

Genom intervjuer med aktivister, journalister, diplomater, människorättsarbetare, politiker och vanliga medborgare, liksom historiska arkivfilmer, fångar Helvetet på jorden ett unikt porträtt av livet i ett krigshärjat Syrien. Tittaren möter familjer som lever under ISIS-kontroll men som äntligen lyckats fly till Turkiet, kurdiska soldater i Sinjar, Shia-miliser i Irak och al-Qaida-anslutna soldater i och runt Aleppo och Raqqa. Junger och Quested identifierar noggrant de krafter som lett till den dödliga konflikten i Syrien och som gjort det möjligt för radikala islamister att organisera och inspirera terroristoperationer runt om i världen.

Helvetet på jorden: Syriens fall och IS framfart visas på National Geographic den 10 juni klockan 21.00.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Bessie Wedholm, consultant at FOX Networks Group, tfn: +46 (0)70 298 38 01, eller bessie.wedholm.consultant@fox.com.