NY SKRÄMMANDE DRAMASERIE OM EBOLA VIRUSET PÅ NATIONAL GEOGRAPHIC

«The Hot Zone»är en dramaserie i 6 avsnitt och återger den fruktansvärda historien om hur ebolaviruset nådde USA 1989. Serien har premiär på National Geographic den 22 september kl. 21.00 och visas med dubbelavsnitt tre söndagar i rad.

National Geographics nya dramaserie «The Hot Zone» är baserad på Richard Preston internationella bästsäljare från 1995 med samma namn.Juliana Margulies spelar Dr Nancy Jaax, en heroisk amerikansk överstelöjtnant som utsätter sig själv för dödlig fara när hon försöker förhindra ett utbrott av det fruktansvärda Ebola viruset innan det sprids till den mänskliga populationen.

1989 upptäcktes det första utbrottet av Ebolaviruset i USA på en forskningansläggning utanför Wasington DC. Tack vare en grupp modiga forskare och soldater, under ledning av överstelöjtnant Nancy Jaax, kunde de upptäcka viruset. Genom Nancy's ihärdighet kan hon genom vetenskapliga tester avslöja allvaret i situationen och tvingar armén till handling för att motverka att viruset sprids.

The Hot Zone är en riktigt spännande serie som förenar vetenskap och drama i en gripande berättelse som än idag känns aktuell. Det är en dramatisk och vetenskaplig thriller baserad på en händelse som var nära att utvecklas till en global kris, säger Christian Skov, programchef för National Geographic i Norden.

I huvudrollen får vi se Julianna Margulies (”The Good wife”, ”ER”) som Nancy Jaax. Noah Emmerich spelar hennes man, Jerry Jaax, som riskerar sitt liv i arbetet med att begränsa spridningen av viruset. Topher Grace (”BlacKKKlansman”) spelar Dr. Peter Jahrling, en virolog för den amerikanska arméns medicinska forskningsinstitut för infektionssjukdomar. Han och Nancy samarbetar för att se till så att viruset inte sprids. Vi får även se Liam Cunningham ("Game of Thrones") som Dr. Wade Carter. En mentor och viktigt person för Nancy i arbetet med att förhindra viruset från att spridas.

The Hot Zone börjar med att visa en tillbakablick från 1980, då en doktor i Kenya undersöker en patient med symptom som inte liknar någonting han tidigare sett. Serien skiftar sedan fokus till år 1989 där en grupp apor blivit smittade av ett okänt virus på en forskningsanläggning i Virginia, USA. Prover skickas till Nancy Jack (Margulies) på den amerikanska arméns medicinska forskningsinstitut för infektionssjukdomar. Jaaxs instinkter och erfarenheter säger att hon ser något mycket värre än en primärinfektion. Trots skepsis från hennes kollegor Dr. Peter Jahrling (Grace) och Colonel Vernon Tucker (Robert Wisdom), driver hon arbetet framåt för att hitta sanningen med stöd från sin make Jerry Jaax (Emmerich), och hennes mentor Dr. Wade Carter (Cunningham),

«The Hot Zone» har premiär söndag 22 september kl. 21.00 på National Geographic och dagen efter går det att streama de första avsnitten på National Geographic+.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Elin Kamyab, Marketing & PR manager, FOX Networks Group
elin.kamyab@fox.com

• Sjukdomar

About National Geographic Partners LLC

National Geographic Partners LLC (NGP), a joint venture between Disney and the National Geographic Society, is committed to bringing the world premium science, adventure and exploration content across an unrivalled portfolio of media assets. NGP combines the global National Geographic television channels (National Geographic Channel, Nat Geo Wild, Nat Geo Mundo, Nat Geo People) with National Geographic’s media and consumer-oriented assets, including National Geographic magazines; National Geographic studios; related digital and social media platforms; books; maps; children’s media; and ancillary activities that include travel, global experiences and events, archival sales, licensing and e-commerce businesses. Furthering knowledge and understanding of the world has been the core purpose of National Geographic for 131 years, and now it is committed to going deeper, pushing boundaries, going further for consumers… all while reaching millions of people around the world in 172 countries and 43 languages every month. NGP returns 27 percent of its proceeds to the nonprofit National Geographic Society to fund work in the areas of science, exploration, conservation and education. For more information visit natgeotv.com or nationalgeographic.com.