Oscarsnominerade Free Solo visas på National Geographic den 9 mars

Free Solo kommer få tittarna att hålla andan och klamra sig fast där de är. Häng med när Alex Honnold förbereder sig inför sitt livs dröm. Att klättra uppför världens mest kända klippa, den 900 meter höga El Capitan i Yosemite Park – utan rep! Ett enda litet misstag, ett litet snedsteg, och han faller ner - och dör. I denna spektakulära dokumentär följer vi både hans fysiska och mentala förberedelser där Alex inte bara utmanar sin fysik utan även tron på sig själv. Efter flera år av förberedelser bestiger han berget den 3 juni år 2017. En klättring som tog 3 timmar och 56 minuter.

Free Solo är en spännande thriller och en inspirerande historia om en idrottsman som utmanar både sin fysik och sin mentala förmåga i ett försök att övervinna det omöjliga. Filmen är ett intimt porträtt om och med friklättraren Alex Honnold av den prisbelönta dokumentärfilmaren Elizabeth Chai Vasarhelyi och den världsberömda fotografen och bergsklättraren Jimmy Chin.

Samtidigt som Alex börjar sin träning träffar han kärleken i flickvännen Sanni. Hans fokus och den oövervinnlighet som han har byggt upp under årtionden bryts och öppnar upp för skador och motgångar. För lika underbar som kärleken är, lika brutal blir verkligheten då Alex efter sju skadefria år skadar sig två gånger på kort tid. Vi möter även vänner och familj som känslosamt berättar och ger sin bild av Alex och om deras oro över klättringen som kan bli hans sista. Frågan många av de ställer sig i filmen är om man verkligen vill vara en del av något som kan leda till en persons död och i detta fall en pojkväns, sons eller väns.

Vasarhelyi och Chin fångar vackert djupt mänskliga stunder med Alex, liksom den nervkittlande och nagelbitande klättringen på mycket nära håll. Med fantastiskt artisteri och filmisk mästerlighet följer vi Alex klättring samtidigt som kameramännen på marken vid många tillfällen inte vågar titta in i kameran medan filminspelningen rullar.

- När vi gjorde den här filmen kunde vi inte föreställa oss responsen som vi har fått. Trots att de flesta av oss inte skulle drömma om en sådan klättring går det ändå att relatera till Alex berättelse om mod, engagemang och beslutsamhet. Vi är stolta över att Alex resa fortsätter inspirera andra att våga drömma, säger Vasarhelyi och Chin.

- Förutom att vara ett inspirerande budskap om uthållighet och beslutsamhet är Free Solo också en fantastisk filmisk prestation som visar Yosemites skönhet och storhet. Filmen tjänar som en kraftfull påminnelse om att vi måste skydda den omgivande världen runt oss, säger Carolyn Bernstein på National Geographic.

Free Solo är Oscarsnominerad i kategorin Bästa dokumentär och vann nyligen i samma kategori i BAFTA Awards. Förutom detta har filmen mottagit många utmärkelser såsom Critics Documentary Awards, Cinema Eye Awards och American Cinema Editors "Eddie" Award.

Free Solo visas på National Geographic lördag den 9 mars kl 20.00, söndag den 10 mars kl 14.00 och 20.00.
Från och med söndag den 10 mars finns Free Solo även att se på National Geographic+.

För ytterligare information och förhandsvisning vänligen kontakta:
Bessie Wedholm, FOX Networks Group
Tfn: +46 (0)70-298 38 01