​Pablo Picasso porträtteras i säsong 2 av Genius

“I BEGIN WITH AN IDEA, AND THEN IT BECOMES SOMETHING ELSE”

– Pablo Picasso

Pablo Picasso (1881-1973) porträtteras i den andra säsongen av National Geographics dramaserie Genius med premiär under 2018. Den spanska konstnären och poeten Pablo Picasso var en av 1900-talets mest inflytelserika och berömda konstnärer som lämnade en djupgående konstnärlig och kulturell inverkan på världen. Söndag den 25 juni kl 22.00 visas sista avsnittet av säsong 1 av Genius där Albert Einstein porträtteras.

- Den anmärkningsvärda berättelsen om den konstnärlige visionären Pablo Picasso är det perfekta ämnet för säsong två av Genius och vi ser fram emot att berätta historien bakom denna lysande individ, säger Ron Howard, exekutiv producent till Genius.

Den konstnärliga karriären för Pablo Picasso spände över 80 av hans 91 år, mycket av det i hans andra hem i Frankrike. Precis som ämnet för den första säsongen av Genius, Albert Einstein, föreställde och tolkade Picasso världen på helt nya och oortodoxa sätt. Picasso genererade mer än 50 000 verk. Bland de mest anmärkningsvärda är den gamla gitarristen från sin blåa tid, nu på displayen vid konstinstitutet i Chicago; Guernica, inspirerad av nazistbombningen av en liten spansk stad med samma namn, som för närvarande visas på Museo Reina Sofia i Madrid, Spanien; Och Les Demoiselles D'Avignon, inspirerad av älskare och muse Fernande Olivier, nu på utställning på Museum of Modern Art i New York City. Picassos passionerade natur och obevekliga kreativa körning var oupplösligt kopplade till hans personliga liv, vilket innefattade tumultartade äktenskap, många angelägenheter och ständigt förskjutande politiska och personliga allianser.

Genius: Pablo Picasso har premiär på National Geographic 2018.

Söndag den 25 juni kl 22.00 visas sista avsnittet av säsong 1 av Genius: Albert Einstein. I avsnittet medverkar den svensk/danska skådespelaren David Dencik i rollen som Niels Borh, en av 1900-talets främsta atomfysiker som tilldelades Nobelpriset i fysik 1922.

För ytterligare information var vänlig kontakta:
Bessie Wedholm, FOX Networks Group, tfn: 070 298 38 01, eller bessie.wedholm.consultant@fox.com.

• fox networks group

Fox Networks Group (FNG) är den primära verksamheten för 21st Century Fox (NASDAQ: FOXA). FNG består av Fox Television Group, som inkluderar Fox Broadcasting Company och 20th Century Fox Television, Fox kabelnät, som inkluderar FX Networks, Fox Sports Media Group och National Geographic Partners. Tillsammans skapar de program som distribueras över hela världen. FNG står för en stor del av USA:s mest populära underhållning, sport och dokumentärer.