White House i Esbjerg, Danmark

Light the way. Belysningsfilosofi om Hållbarhet.

Belysningsfilosofi

Bakgrund och design

Fox Design/Focus Lighting har sitt ursprung i den skandinaviska designtraditionen som började på femtiotalet med kända designers som Poul Henningsen och Arne Jacobsen.

Vi vill skapa produkter som är stilrena, vackra och som bidrar till det arkitektoniska rummet i mörker, men också i dagsljus.

Ljus och skuggor skapar liv och rätt ljus skapar vackra rum.

Skandinavisk design och den rätta balansen mellan design och funktionalitet ger hållbara lösningar där form, funktion och estetik kombineras.

Kvalitet

Vi eftersträvar att producera den allra högsta kvaliteten, vilket innebär, att armaturen kommer att hålla i många år.

Vi använder kvalitetsmaterial som gjuten aluminium och bländskydden testas för hållbarhet och styrka. Vi använder drivdon av hög kvalitet, för oss är kvalitet och produktansvar bra service. Vi kommer alltid att hjälpa till även när armaturer ligger utanför ansvarsperioden.

Kvalitet handlar även om bra ljus som är bländfritt. Vi har alltid tagit hänsyn till god design och rätt ljuskvalitet, även om det kan innebära att vi förlorar lite i effektivitet. Belysningsarmaturer lever vi med i många år, därför är det viktigt att det är ljus som är behagligt att vistas i och samtidigt så effektivt som möjligt.

Hållbarhet

Handlar om många olika parametrar, inte bara om energi. Det är mycket viktigt att armaturen är effektiv och uppdaterad med den bästa LED-tekniken.

Dessa tre kända faktorer måste uppfyllas för att uppnå hållbar utveckling.

• Miljön
  • Det sociala
  • Ekonomin

• Miljö handlar om fler saker, inte bara att producera grönt och ta hänsyn till jordens resurser. Vi måste se till att det är klassisk och elegant design, som vi alla kan titta på de kommande 25 åren. Detta för att inte behöva förändra dem om några år på grund av att designen inte längre passar in. Bra design håller och fungerar under många år.

När vi talar om hållbarhet har vi beslutat att producera våra armaturer på ett sådant sätt att lysdioderna alltid kan uppdateras utan att hela armaturen byts ut.

Har man bytt ut många armaturer i staden och valt en design som passar, är det viktigt att fortsätta med samma armaturer under många år. Detta för att behålla samma formspråk och tänka hållbarhet.

Det är en viktigt att ersätta gamla armaturer med nya effektiva, men samtidigt måste vi komma ihåg att de skall finnas kvar i staden i många år.

Den sociala aspekten är att vi ljussätter för människor och att vi därför självklart skall trivas, må bra och belysningen ska bidra till att skapa attraktiva områden. Vi vill göra utomhusområden mer attraktiva och säkra.

Belysningen bör bidra till arkitekturen och tänkandet måste vara holistiskt.

Ekonomi handlar om att välja de rätta lösningarna och titta på ekonomin från en helhetssyn. Här är energiförbrukningen en viktig faktor, men som tidigare nämnts ingår även hållbarhet och design i den ekonomiska utvärderingen.

Andra parametrar är driftskostnader och att titta på belysning som en cirkulär ekonomi. Fox Design/Focus Lighting som tillverkare tar ansvar och ser till att produkterna kan repareras i många år och att råmaterial kan samlas in och återvinnas när väl produkten inte längre används om så där 25 – 50 år. De produkter vi levererade till kajerna i Göteborg och Helsingborg för snart 40 år sedan lyser fortfarande.