Nu invigs Folke Bernadottes bro med belysning från Fox

Pressmeddelande   •   Sep 16, 2019 15:00 CEST

Folke Bernadottes bro över Djurgårdsbrunnsviken

Tisdag den 17 september är det äntligen dags för invigning av Folke Bernadottes bro. En ny gång- och cykelbro över Djurgårdsbrunnsviken som binder samman södra och norra Djurgården.

På ungefär samma plats har det tidigare funnits två mindre broar. Kung Karl XIV Johans ridbro under 1800-talet och Stockholmsutställningens gångbro år 1930.

Folke Bernadottes bro är ritad av Rundquist Arkitekter och med sin infällda LED-belysning från Fox är den lite modernare än sina två föregångare. Belysningen består av en serie LED-puckar vid namn HLS Snap som fällts in i en metallprofil under överliggaren i trä. Ett smart system som inte påverkar brons arkitektur och som dessutom ger bra belysning åt fotgängare och cyklister.

Fox Belysning AB är ett helägt svenskt företag som tillverkar och marknadsför belysningsarmaturer för offentlig inomhus- och utomhusmiljö. Armaturerna är dels egenproducerade, dels tillverkade av företag som vi representerar i Sverige, såsom Focus Lighting, CPH Lighting, Hess Licht + Form, Wila Lichttechnik, Bruck, samt LineaLight Group med varumärket i-LèD. Dessutom representerar vi Planet Lighting i samtliga nordiska länder.