Framtidsgymnasiet en skola för framtid och i nutid

Framtidsgymnasiet i Kristianstad håller god kvalitet när det gäller att utbilda sina elever till att bli direktkvalificerade ut i arbetslivet. Elever från Framtidsgymnasiet i Kristianstad ligger på topp i många avseenden.

-Vi är mycket glada och stolta över att en av skolans många duktiga elever i årskurs 3, som bland annat studerar lagerhantering och godstransporter, placerade sig på andra plats i en rikstäckande tävling, där ett tjugotal elever, från ett tiotal yrkesskolor, tävlade i grenar som yrkeskunskapsteori, Ecodrive, lastbil-släp, truck, kran, distributionskunskap och lastsäkring, säger Bo Berntsson, tf rektor på Framtidsgymnasiet i Kristianstad.

-Dessutom har en elev fått ett stipendium från Sveriges byggindustri, på grund av yrkesskicklighet och gott kamratskap, vilket gör oss dubbelt stolta, säger Bo Berntsson, tf rektor på Framtidsgymnasiet.

Skolans tanke bygger på att alla ungdomar i dagens samhälle både vill och kan lyckas. Alla på skolan har ett gemensamt mål, dvs att eleven kommer ut på arbetsmarknaden till ett attraktivt yrke. Detta obeaktat elevens skillnad i skolkompetens, social kompetens, bakgrund samt inte minst brist på behörighet till andra gymnasiestudier.

Skolan har ett stort antal elever som klarat av att inte bara ta B-körkort, utan även C-körkort

och CE-körkort. Många elever på bygginriktningen (snickare och målare och anläggningselever) kommer att få anställning direkt efter skolan och många av de elever som utbildat sig på truck och lastbil, eller personbilsmekaniker, går rakt ut i arbetslivet efter sina tre år på Framtidsgymnasiet i Kristianstad.

-När man har som mål att kunna erbjuda möjlighet till studier på högskola och även möjlighet att generera en plats i yrkeslivet till ett kvalificerat yrke och yrkeskompetens, krävs det stora resurser av olika slag. Engagerade lärare, hög kompetens, en driven pedagogik, ett utvecklat samarbete och en stor förmåga till integrering av elever i verksamheten, för att nämna några. Detta erbjuder vi på Framtidsgymnasiet idag, säger Bo Berntsson, tf rektor på Framtidsgymnasiet.

För mer information om Framtidsgymnasiet kontakta Bo Berntsson, tf rektor, 0727-12 09 67, bo.berntsson@framtidsgymnasiet.se

• Skola

• framtidsgymnasiet kristianstad
  • framtidsgymnasiet
  • yrkesgymnasier
  • yrkesgymnasiu

Framtidsgymnasiet är en etablerad gymnasieskola som bedriver yrkesutbildning på sju orter i Sverige. Vår första skola startades 1995 i Göteborg och vi finns även i Stockholm, Kristianstad, Malmö, Nyköping, Linköping och Västerås.

Framtidsgymnasiet ska vara ledande inom yrkesutbildning. Vi ger varje elev bästa möjliga förutsättning för arbete och en lovande framtid.  Vårt dagliga arbete utgår från tre kärnvärden, vilka utgör stommen i Framtidsgymnasiets värdegrund – helhetssyn, samverkan och ledarskap. Genom samarbete med berörda branscher och näringslivsrelaterade projekt utvecklar vi ständigt våra skolor i takt med arbetsmarknadens förändringar.

Inom Framtidsgymnasiet har vi en helhetssyn på eleven. Vi möter varje elev med tydliga mål för yrkeskunskaper och personlig utveckling. Elevens förutsättningar och framgång är avgörande för våra gemensamt valda metoder. Tillsammans med elever, företag och branschorganisationer

Michael Enghag

Presskontakt Verksamhetschef Framtidsgymnasiet 0707-67 93 02