Intervju: Så skapar Yasuragi framgångsrika ledare och medarbetare

Kulturen är den enda unika konkurrensfördelen en organisation har och den skapas antingen medvetet eller omedvetet. De viktigaste nyckelpersonerna i skapandet av en framgångsrik kultur är ledarna som i högre utsträckning än någonsin förr behöver kunna engagera och coacha sina medarbetare och linjera deras individuella ambitioner med organisationens syfte och viktigaste mål.

För att ledarna i alla led ska lyckas med det behövs mer än fint formulerade värdeord, det behövs ett ramverk och konkreta verktyg. Yasuragi är en av de organisationer som jobbat aktivt med detta med fantastiska resultat. Vi passade på att ställa några frågor till Florence Cardell, tidigare marknads-och försäljningschef och internutbildare på Yasuragi, som gett oss en inblick i deras kultur och vad de gjort för att skapa en vinnande kultur.

Berätta lite om dig själv! Vad gör du professionellt och vad är dina privata passioner?

- Jag är född och uppvuxen i Småland. Jag studerade turismekonomiska programmet med marknadsföringsinriktning på högskolan i Kalmar. Efter avklarad examen flyttade jag till Stockholm och fick kontakter i hotell- och mötesbranschen. Mitt första jobb var i receptionen på ett av de större hotellen i Stockholms city, där jag sedan gick vidare internt i företaget till att börja arbeta med försäljning. I elva år arbetade jag inom Scandic med försäljning och 2012 fick jag tjänsten som Marknads - och försäljningschef på spa- och mötesanläggningen Yasuragi. Idag jobbar jag som Commercial Director på nya systerhotellet inom Nordic Hotels & Resorts som heter At Six.

Spa har alltid varit ett stort intresse för mig. Jag har besökt många spa-anläggningar genom åren, både i Sverige och utomlands. Utan att jag till en början förstått det, så har jag genom åren fyllt på med energi kontinuerligt genom att koppla av ett dygn eller en helg på fina anläggningar i ett annars rätt stressat leverne.

Vad var det bästa med att jobba på Yasuragi?

- Yasuragi är enligt mig, en av Sveriges bästa arbetsplatser och har många fina unika fördelar. Även om omgivningen är otroligt vacker och lugn, något de flesta upplever bara de stiger in genom entrén, så är det helt klart människorna här som är det allra finaste och bästa. Utan mina kollegor och våra gäster, skulle Yasuragi inte vara vad det är.

Varför bestämde ni er för att jobba med programmet De 7 goda vanorna på Yasuragi?

- Ledarna på Yasuragi gick en ledarskapsutbildning via FranklinCovey hösten 2013 och resultatet var mycket bra. Vi började därför titta på en utbildning för all personal, och landade i De sju goda vanorna. Vad som tilltalade med den utbildningen var att den är uppbyggd kring hur du blir bra på ditt personliga ledarskap, där du ansvarar för ditt liv och att det inkluderar både privat- och arbetsliv. Om du som ledare känner dig själv och blir effektiv på att leda dig själv, kan du även coacha dina medarbetare att bli det på ett trovärdigt sätt. Det börjar med dig som ledare.

Du har certifierat dig online i programmet och blivit intern tränare. Berätta lite, varför valde du att bli det och vad har det betytt för dig personligen och för dig i din roll som chef/ledare?

- Vi valde att ge det interna utbildningsuppdraget till fyra medlemmar i ledningsgruppen, då vi ville förankra det på riktigt i organisationen. Om inte ledningen tror och brinner för utbildningssatsningen, kan det lätt bli temporärt. En utbildning som lätt kan bytas ut, ersättas av något annat och det ville vi förhindra. Det har betytt mycket för mig både som ledare och person. Självklart finns det en förväntan att jag ”lever som jag lär”, det behöver vara trovärdigt inte bara till ord utan framför allt hur jag agerar. Idag har jag en balans i livet som är riktigt bra, jag jobbar strategiskt smart och jag är också medveten om saker som visar när balansen är i fara.

Hur har ni praktiskt jobbat med De 7 goda vanorna på Yasuragi och varför?

- Vi har valt att utbilda all fast personal, så idag har över 170 medarbetare utbildats i de 7 goda vanorna sedan vi började 2014. Initialt körde vi en stor lansering av flera utbildningsdagar, sedan har vi kontinuerligt haft nya utbildningsdagar för t ex nya medarbetare eller medarbetare som varit föräldralediga. Genom att vi blandar olika avdelningar så blir det också en möjlighet att lära känna varandra över avdelningsgränser, vilket vi sett varit både uppskattat och värdefullt. Sedan har varje avdelning de 7 goda vanorna på sin mötesagend, så att det blir en del av kulturen.

Vad kan ni se för konkreta resultat av att jobba med De 7 goda vanorna och hade ni fått dem utan att ha interna tränare inom Yasuragi tror du?

- Självklart är det viktigt att kunna mäta effekt eftersom utbildningssatsningen har kostat både pengar och tid. Utfallet sedan vi startade bekräftar att vi har överträffat vår målsättning. Vi har haft en fantastisk utveckling både på omsättning och resultat, men även på medarbetarnöjdhet och gästnöjdhet där vi redan innan lågt högt.

Personligen tror jag inte att vi hade fått samma effekt om vi inte utifrån ett ledarperspektiv engagerat oss så starkt i implementeringen. Det handlar mycket om att skapa en kultur och få ett gemensamt språk som gör vardagen bättre och enklare.

Vad har du för tips till någon som funderar på att bli intern tränare eller certifiera sina medarbetare så att de kan bli interna tränare?

- Jag säger, tveka inte. Dels tror jag att det är en förutsättning för att få en gedigen och långsiktig implementering. En extern aktör kan inte skapa en kultur, det måste komma inifrån organisationen.

Nyfiken på att veta mer om FranklinCoveys program och om ni borde certifiera interna tränare i din organisation?

Välkommen att kontakta oss på info@franklincovey.se eller 08-25 68 20.