Här utbildas elever i ledarskap med De 7 Goda Vanorna

Hälsinggårdsskolan är landets sjunde skola som utbildar elever i ledarskap. Målet är social kompetens som leder till goda akademiska resultat.

– Jättebra, man måste ha ett mål för att komma någonstans, säger Erik Bjerned, elev i årskurs 6.

Det är en nöjd trio – Linda Pihl, lärare, Ella Björnsdottir, projektledare, och Lisbeth Svensson, rektor på Hälsinggårdsskolan – efter en första utvärdering sedan ledarskapsprojektet började.

Elever och personal har deltagit i Hälsinggårdsskolans i projektet ledarskap, som bygger på boken De 7 Goda Vanorna av Stephen R Covey. Projektledaren Ella Björnsdottir, från utbildningsföretaget FranklinCovey, fick kontakt med skolans rektor Lisbeth Svensson för ett år sedan. Projektet går i korthet ut på att barnen i tidig ålder ska kunna ha egen initiativförmåga, visa empati och ha ett bra självförtroende.

– Det handlar om att förstärka det som redan finns. En ökad social kompetens ger bättre förutsättningar för bra akademiska resultat och då mår man även bra, säger Ella Björnsdottir.

Hälsinggårdsskolan är den sjunde skolan i Sverige som utbildar elever i ledarskap.

– Vårt mål är att barnen går ut med gott självförtroende och det är vårt uppdrag, säger Lisbeth Svensson.

Eleverna ska bli medvetna och uppnå ett bättre studieklimat i skolan. Projektet handlar även om personlig utveckling och sätta sina mål i livet. Ebba Hedström och Erik Bjerned, elever i årskurs 6, upplever ledarskapsutbildningen som positiv.

– Ja, det är jättebra, säger Ebba.

– Det förbereder en verkligen inför framtiden, säger Erik.

Eleverna arbetar utifrån De 7 Goda Varnorna (se faktaruta), och onsdag den 22 maj är det en ledarskapsdag, där eleverna visar hur man utvecklats.

– Det handlar om att redan i dag, i tidig ålder, få egna visioner, att få veta hur man ska agera och tänka för att nå dit man vill. Det är barnen som håller i rodret, säger Linda Pihl, lärare.

Marcus Simm023-935 00 marcus.simm@dt.se

DE 7 GODA VANORNA

Vana 1: Var proaktiv – du har ett val, du bestämmer

Vana 2: Börja med målet i siktet – ha en plan