Dr Stephen R. Covey, känd författare, talare, konsult och grundare av FranklinCovey Co har avlidit.

Dr Stephen R. Covey, grundare och tidigare vice ordförande och chef för FranklinCovey, avled lugnt i går morse i sviterna efter en cykelolycka som inträffade för några månader sedan. Han blev 80 år och var under de sista timmarna omgiven av sin kärleksfulla hustru och alla sina barn och deras makar.

Dr Covey beslutade tidigt i sitt liv att hans största bidrag och livsverk skulle vara som lärare. Från och med hans roll som en universitetsprofessor vid Brigham Young-universitetet och sedan som en internationellt erkänd författare, talare och konsult har han påverkat livet för oräkneliga miljoner människor över hela världen. Bland grundskole-elever och universitetsstudenter, Fortune 100 vd: ar och många statschefer, gjorde han undervisningen av principen-centrerat ledarskap till sitt livsverk.

År 1996 blev Dr Covey erkänd av Time Magazines som en av de 25 mest inflytelserika amerikanerna. Han är författare till ett antal uppmärksammade böcker, bland annat den internationella bästsäljaren The 7 Habits of Highly Effective People, (De 7 Goda Vanorna), som har sålt mer än 20 miljoner exemplar på 40 språk över hela världen. Andra storsäljare inkluderar  First Things First, Principle-Centered Leadership, The 7 Habits of Highly Effective Families och The 8th Habit. Hans senaste böcker inkluderar The 3rd Alternative, The Leader in Me och Everyday Greatness.

År 2002 utsåg Forbes De 7 Goda Vanorna till en av de 10 mest inflytelserika managementböcker som någonsin skrivits. Chief Executive magazine identifierade De 7 Goda Vanorna som en av de två mest inflytelserika böckerna under det 1900-talet. Dr Covey fick Fatherhood Award från National Fatherhood Initiative, utsågs till Årest Talare, emottog the Sikh’s International Man of Peace Award och The National Entrepreneur of the Year Lifetime Award för Entrepreneurial Leadership. År 1984 fattade Dr Covey beslutet att lämna undervisning som universitetsprofessor för att etablera ett företag; Covey Leadership Center, som skulle föra ut princip-centrerat ledarskap till hela världen. I och med starten av denna verksamhet, var Dr Coveys fokus alltid på att skriva och undervisa, och han lämnade ledningen och förvaltningen av verksamheten till andra. 1997 gick Covey Leadership Center samman med FranklinQuest och utgör nu FranklinCovey Co (NYSE: FC), ett globalt företag som förbättrar prestationer i över 125 länder. Från tiden för sammanslagningen till sin avgång från styrelsen förra året ägnade Dr Covey i huvudsak all sin tid och ansträngning till att skriva och undervisa.

För Stephen var familjen viktigare än hans professionella arbete. Han var en hängiven make, far och farfar och morfar och tillbringade en avsevärd tid med sin närmaste och släktingar, till att få ihop alla för semester, spel, fester, födelsedagar och händelser av alla slag, och hade en-och-en tid med var och ett av sina barn och barnbarn, som han älskade djupt. Stephen trodde uppriktigt att det största arbetet vi gör är det inom hemmets väggar och han var en förebild som en kärleksfull och engagerad make och far ända till slutet.

Bob Whitman, ordförande och VD för FranklinCovey, säger: "Vi har förlorat en kär vän. Stephen var en av världens stora människor. Hans inflytande är oöverskådligt och kommer att fortsätta att inspirera kommande generationer. Vi uttrycker våra djupaste kondoleanser till Dr Coveys familj, hans fru Sandra, deras barn med makar, barnbarn och barnbarnsbarn. Stephen nämnde ofta dem alla som sin största källa till glädje och inspiration, och som sitt mest betydelsefulla bidrag och arv till världen. "

• Beteendevetenskap

• ledarskapsutbildning
  • de 7 goda vanorna
  • stephen r covey
  • ledarträning
  • franklincovey

We enable greatness in people and organizations everywhere.

FranklinCovey är ett globalt utbildningsföretag som arbetar med att förbättra prestationer. Vi hjälper organisationer att nå resultat som kräver förändring i mänskligt beteende. Vår expertis är ledarskap, förtroende, produktivitet, exekvering och försäljning.

Kontakt:  FranklinCovey Sweden, Radical Change Ab,Sveavägen 34, 5tr 111 34 Stockholm Sweden

Tel: +46 8 25 68 20 E-post: info@franklincovey.se

För mer information, se www.franklincovey.se och www.franklincovey.com