Patrick Kunst på Falköpings och Grådö Mejeri som ursprungsmärker med Från Sverige. Falköpings gästar Från Sveriges Instagram vecka 13. Från vecka 20 gästar Från Sverige baksidorna på Falköpings och Grådös mjölkförpackningar.

Alltid svensk mjölkråvara från Falköpings Mejeri — gäst på Instagram

Helsvensk råvara att vara stolt över och nyheter som grillost och laktosfri mjölkdryck! Falköpings Mejeri är en bondeägd fristående mejeriförening som märker med Från Sverige. Nästa vecka, vecka 13, gästar de Från Sveriges Instagram och vi bad Patrick Kunst, försäljningschef & marknadschef på Falköpings Mejeri och dotterbolaget Grådö Mejeri, att berätta mer.

Berätta om Falköpings Mejeri - vilka är ni?

- Falköpings Mejeri grundades 1931 och är en fristående mejeriförening som ägs av cirka 200 mjölkbönder. Vi har tre produktionsanläggningar med totalt runt 120 anställda. I Falköping, Västra Götaland, tillverkar vi färskvaror och skummjölkspulver, och hos vårt dottermejeri i Grådö, Dalarna, tillverkar vi färskvaror. Falköpings Mejeri erbjuder mejeriprodukter förädlade i Sverige av 100% svensk mjölkråvara, säger Patrick Kunst, försäljningschef och marknadschef på Falköpings och Grådö.

— Falköpings Mejeri ska skapa förutsättningar för ägarna att bygga en långsiktig mjölkproduktion och målet är att skapa bästa möjliga avräkningspris för producenten. Närproducerad mjölk är klimatsmart på riktigt!

Vad är på gång hos er?

- Vi startar inom kort upp en anläggning för tillverkning av så kallad ESL mjölk – Extended shelf life, mjölk med längre hållbarhet – i Falköpingsmejeriet.

Det skvallras om grillost och laktosfri mjölkdryck?

— Ja, under året kommer vi igång med tillverkning av en Svensk Grillost, vilket blir en riktigt spännande lansering. I vecka 20 lanserar vi också Laktosfri mjölkdryck under Falköpings och Grådö varumärkena i 1,5L förpackning. I samband med det kommer vi gemensamt med Svenskmärkningen att ha baksidorna profilerade med information om just märkningen Från Sverige. Med det ser vi ingen anledning till att handla importerad mjölkdryck från utlandet på våra regionala marknader.

Varför ursprungsmärker ni era produkter?

- Jag har ända sedan ursprungsmärkningen Från Sverige kom som ett samlande varumärke för svenskt ursprung varit övertygad om att det är av största vikt för slutkonsumenten att veta varifrån en viss produkt och dess råvara kommer. Då är det ju ett naturligt steg att även implementera detta på våra produkter löpande. Vi är ett helsvenskt företag, med helsvensk råvara. Det är vi mycket stolta över. Dessutom har Svenskmärkning gjort ett enastående jobb att göra märket känt för slutkonsumenten som gör valet i butik eller på restaurang. Idag är kännedomen vad det står för över 80%.

Var hittar man era mejerivaror?

- Våra produkter under våra egna varumärken hittar du i det lokala regionala området på en radie om cirka 20 mil från Falköping, och med en radie om cirka 20 mil från Grådö, Hedemora.

Är du extra stolt över någon produkt?

- Ja, det är jag. Vi är faktiskt det enda svenska mejeri som jag känner till som tillverkar en Färsk Svensk Ekologisk Laktosfri 40% Vispgrädde, som lanserades under fjolåret. Inget karragenan där inte. Äkta skall det vara!

Följ Falköpings Mejeri Stories på Från Sveriges Instagram vecka 13

Både märket Från Sverige och märket Mjölk från Sverige används på mejerivaror och ost.