Från Sverige är stolt partner till Årets Kock 2019. Träffa oss vid finalen den 12-13 september.

Det händer i Från Sveriges monter vid Årets Kock 2019

Finalen i Årets Kock 2019 bjuder på två spännande tävlingsdagar den 12-13 september i Annexet, Globen i Stockholm. Av de åtta taggade finalisterna går fyra vidare till dag två, då en av dem tar hem titeln Årets Kock 2019.

Kom och se finalen på plats och träffa oss i Från Sveriges montrar – Utmärkt på menyn, youtubern Matgeek och svenska äpplen står på programmet och vi bjuder på utmärkt fingerfood av svenska råvaror av Klas Lindberg, Årets Kock 2012, tillsammans med Svenskt Kött och LRF.

HÄNDER HOS FRÅN SVERIGE:

Utmärkt på menyn & fingerfood av Klas Lindberg, Årets Kock 2012
Ursprungsmärkning på restaurang och svenska råvaror på menyn är huvudtemat i Från Sveriges monter under tävlingsdagarna. Här bjuder vi på fingerfood av Klas Lindberg, Årets Kock 2012 som driver restaurang Portal i Stockholm. Naturligtvis har Klas använt utmärkta svenska råvaror från Sveriges bönder och livsmedelsproducenter. Klas träffar du hos oss när han inte är expertkommentator vid scen vid tävlingen. Även Svenskt Kött och LRF är på plats delar av dagarna.

Direktsändning med youtubern Matgeek om korv och hållbarhet
En av tävlingsuppgifterna under den första tävlingsdagen är korv. Svenskt Kött lyfter temat med hjälp av youtubern Johan “Matgeek” Hedberg och bjuder in gäster till direktsändning i Från Sveriges monter under fredagen. Det blir samtal om korv och hållbarhet mellan Matgeek och Benny Granqvist från Scan, Lars Hansson från Bjärhus Gårdsbutik, Jeanette Elander grisbonde på Äs gård i Västerås, Klas Lindberg som är krögare Restaurang Portal Stockholm samt Thomas Kanestad från Stensåkra Charkuteri & Deli.

Svenska smakrika äpplen i äppellunden
Äppelriket Österlen träffar du en trappa upp i en grönskande äppellund. De berättar om den svenska äppelodlingen och du bjuds på äppelmust av de svenska sorterna Saga och Santana och testar äppelprovning med de smakrika svenska äppelsorterna Aroma, Cox Orange, Rubinola, Saga, Santana och päronet Clara Frijs.

HUVUDSCENEN: 13.30-13.45, fredag 13 september
"Förändrade beteenden hos gastronomi, grossister och producenter – nya råvaror"
För att skapa en riktig förändring måste vi alla hjälpas åt. Kockar kan göra sitt, restaurangbesökare sitt men vad gör grossister, detaljister och producenter? Hur uppmuntrar vi till ett förändrat beteende internt och i förhållande till kunderna? Vilka nya råvaror ser vi? Hur får vi till en förändring att äta mer svenskproducerat?

Medverkande: Maria Forshufvud, vd Svenskmärkning AB, Jonas Köhler, VD Menigo, Jenny Andersson, kycklingbonde och Ordförande Svensk Fågel. Programledare: Lydia Capolicchio

Länk till Årets Kock 2019 & biljetter finns i resurslänkarna.
Vi önskar finalisterna lycka till!

Välkommen!