Butikskampanjen för ursprungsmärkningen Från Sverige hjälper konsumenten att välja svenskproducerade råvaror, livsmedel och växter som är odlade, födda och uppfödda, förädlade och förpackade i Sverige.

Märket Från Sverige i rikstäckande butikskampanj

Den rikstäckande butikskampanjen för ursprungsmärkningen Från Sverige är nu i full utrullning. Målet är att möta en allt starkare efterfrågan på svenska råvaror, livsmedel och växter och påminna konsumenten om att titta efter märket för att göra aktiva val i butiken. Kampanjmaterialet kommer framförallt att synas i butiksentrén och i de två avdelningarna Frukt & Grönt och Chark.

Kampanjperiod är hela hösten fram till december 2017. Bakom kampanjen ligger Svenskmärkning AB som ägs gemensamt av LRF, Svensk Dagligvaruhandel och Livsmedelsföretagen.

– Vi vill uppmärksamma ursprungsmärkta produkter i butiken och få konsumenterna att känna igen märket, så att de aktivt kan välja de svenskproducerade produkter de efterfrågar, säger Maria Forshufvud, vd för Svenskmärkning. Med kampanjmaterial i butikens entré påminns kunden om märket redan i början av kundvarvet. På avdelningen Frukt & Grönt exponerar vi märket Från Sverige och på charkavdelningen märket Kött från Sverige.

Idag söker varannan konsument efter svenska varor när de handlar, och märkningen Från Sverige gör det lättare att hitta och välja svenskt i butiken.

– Det är viktigt med en tydlig ursprungsmärkning som Från Sverige när efterfrågan på svenskproducerat växer så starkt, säger Maria Forshufvud, vd på Svenskmärkning.

Ursprungsmärkningen har funnits i drygt 1 år och har idag över 120 svenska leverantörer anslutna och fler 7 000 märkta varor.

För mer information, kontakta

Maria Forshufvud, vd Svenskmärkning AB, mobil 072-741 64 90, maria.forshufvud@svenskmarkning.se

För fler bilder

För fler bilder, kontakta lotta.hovhammar@svenskmarkning.se