Äpplet Frida är ett av de svenska äpplen som nu kan köpas året runt. Foto: Äppelriket Österlen

Svenska äpplen året runt!

Idag är endast ett av fyra äpplen som säljs i Sverige svenskt. Men tack vare en ny lagringsmetod kan nu svenska äpplen säljas i butik året runt. Detta – och konsumenternas ökade efterfrågan på svenska råvaror – ger svenska äpplen en fantastisk möjlighet att öka sina marknadsandelar.

– Den nya metoden gör att äppelskörden kan långtidslagras med bevarad smak och konsistens, säger Henrik Stridh, vd Äppelriket. Äpplena läggs i svala rum med kontrollerad luftkvalitet och temperatur. Det får äpplena att fortsätta andas samtidigt som mognadsprocessen avstannar.
Det gör att säsongen för svenska äpplen förlängs – året runt.

Äppelriket Österlen märker med ursprungsmärkningen ”Från Sverige”, som licensieras av Svenskmärkning AB.

– Ursprungsmärkningen ”Från Sverige” möter konsumenternas efterfrågan, säger Maria Forshufvud, vd Svenskmärkning AB. Märkningen gör det enklare att göra medvetna val i butiken.

– Svenska äpplen är efterfrågade men det måste bli enklare att hitta dem i butik. En tydligare skyltning i fruktdiskarna – där det anges ursprung, sortnamn och smak – skulle göra det lättare för konsumenterna att hitta rätt äppelsort. 30 procent av svenska konsumenter tycker att det är svårt att hitta produkter med tydlig ursprungsmärkning.

I en del butiker skär man upp äpplen och låter kunderna provsmaka de svenska äpplena.

– Provsmakning av äpplen är lika komplext och roligt som att provsmaka vin och olivolja, säger Henrik Stridh. Varje äppelsort har sin arom och ett unikt förhållande mellan sötma och syrlighet.

Stödet och intresset för svenska råvaror och livsmedel är starkt och stabilt hos de svenska konsumenterna. Det visar en årlig attitydmätning från Svenskmärkning AB, genomförd av YouGov.

Mer än varannan konsument tittar alltid efter svenskt ursprung på råvaror och livsmedel när de handlar i livsmedelsbutiken.
– Vi ser ett mycket högt förtroende för mat och dryck från Sverige, säger Maria Forshufvud.
Starka skäl för att köpa svenska livsmedel är att konsumenterna har förtroende för och vill
gynna svenska bönder och den svenska livsmedelsindustrin. Korta transporter och låg antibiotikaanvändning i djuruppfödningen är också viktiga skäl till att välja svenska produkter enligt mer än 70 procent av konsumenterna.

För mer information, kontakta

Maria Forshufvud, vd Svenskmärkning AB, mobil 072-741 64 90, maria.forshufvud@svenskmarkning.se

Henrik Stridh, vd Äppelriket Österlen, 0705-195969 eller henrik@appelriket.se

Läs mer på frånsverige.se

Om Äppelriket Österlen
Äppelriket Österlen är ett medlemsföretag som ägs av 93 fruktodlare runt om i Skåne, Blekinge, Småland och Östergötland. Årligen skördas 13 - 16 miljoner kilo frukt, där ungefär 85% är äpple, 10% päron, 4% plommon och 1% bigarråer. Äppelriket Österlen märker med den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige.